7 794 personer i snitt på Nya Parken 2011.
Till den här säsongen hoppades IFK på en ökning och budgeterade med 8 000.
Verkligheten blev en sänkning till 7 466 och en sammanlagd sjundeplats i publikligan.
- Vi är väl medvetna om vad det beror på. På fotbollsplan har vi inte presterat under den senast tio-tolv åren och det tar tid att bygga upp förtroendet igen, vi gör en långsiktig satsning både på och utanför planen, säger Mårten Jacobsson på IFK:s marknadsavdelning.
Vill inte skänka borta
Och berättar att IFK vill undvika en situation där de bjuder på entrén för att locka folk till Nya Parken.
Till den här säsongen höjdes priserna på vissa sektioner och sänktes på andra.
2013 kommer priset på mindre attraktiva biljetter att sänkas "men som fortfarande är väldigt bra platser" avslöjar Jacobsson.
- En anledning till minskad publik är att vi hade ett EM-uppehåll från mitten på maj och under juni som är väldigt bra publikmånader. En annan anledning är att det regnade matchdagen under tio-elva matcher vilket är extremt. Vi jobbar väldigt noggrant med publikrekrytering och det är en mycket stimulerande uppgift och en av klubbens viktigaste utmaningar inför nästa säsong.