Norrköpings motorstadion tisdag 29 april:
Det är en vacker vårdag och några grader kallt när Vargarna bjuder in press och speedwayintresserade till den numera årliga träffen inför elitseriepremiären. Elitseriepremiären borta mot Piraterna i Motala ligger exakt en vecka framåt i tiden.
Flera utländska toppförare – bland annat polske Adrian Miedzinski – saknas men en 23-årig dansk med ett stort, soligt leende knallar omkring i depån. Det är egentligen inte så konstigt att Peter Kildemand är glad.
Speedwaysäsongen har sprutat igång med en rivstart för talangen från Odense på Fyn. Kildemand har imponerat i sina andra klubbar, polska Wlokniarz Czestochowa och engelska Swindon Robins.
– Överraskad? Nej, det ska jag inte säga. Jag har förberett mig bra inför säsongen. Maskinerna är samma som tidigare.
Så vad exakt har du förbättrat?
– Det kanske är så att alla små detaljer har blivit lite bättre. Sen har jag ju skaffat mig större erfarenhet också. Vargarna är en bra klubb för mig, jag trivdes bra här i fjol. Förhoppningsvis ska man ta nästa steg. Jag har tålamod och allt behöver inte ske på en gång.
”Nästa steg” kan vara ett ordinarie kort till GP-cirkusen. Hittllls har Kildeman fått nöja sig med wild cards till tävlingarna.
– Men för att nå dit behöver jag bli stabilare, inser han.
Förra säsongen fanns landsmannen Nicki Pedersen i Vargarnas väst. Så är inte fallet längre. Pedersen försvann till Dackarna från Målilla.
På gott och ont.
– Balansen i truppen är ju annorlunda nu, Nicki är ju en stark förare med en väldigt stark personlighet, säger Peter.
Vice ordföranden Torsten Sahlin är mer rakt på sak:
– Nicki är dubbelbottnad. Han är en fantastisk förare men ibland blev det lite för mycket adrenalin. Helst skulle lagkamraterna flytta på sig för honom och vi fick gå in och medla i depån mellan varven, ibland var han nära att slåss. Man kan väl säga att vi har en annan atmosfär, säger Sahlin och ler.
Vargledaren påstår att parterna skildes som vänner.
– Nicki förstod ju att vi ville bygga ett annorlunda lag nu. Ett jämnare gäng och jag har lite av de vibbarna vi hade 2009 när vi fick till final och körde inför 7 500 åskådare här. Den stämningen vill vi ha igen. Vi gick på metanol. Allt var stolpe-in den säsongen.