Viktor Bergström är hemma igen efter några dagar på speedwaycykeln i England.
Han är inte glad.
- Den nya ljuddämparen kommer att tvinga många förare att lägga av, säger han och radar upp argument mot regelförändringen som i år slår igenom på allvar.
Ruskigt het
Framförallt riktar han kritik mot säkerheten. Dels ljuddämparen blir ruskigt het, och dels att den sämre motoreffekten leder till att förarna får svårare att hantera cykeln ut ur sväng.
- I helgen såg jag flera krascher som berodde på det, bland annat Chris Harris (kör för Västervik i Sverige) som på en vanlig cykel aldrig skulle gå ikull på det sättet.
Allvarlig olycka
Viktor som själv var inblandad i en allvarlig olycka förra säsongen, där han brände sitt ben mot ljuddämparen, är orolig över vad som skulle ha hänt om han fastnat under den nya, betydligt varmare ljuddämparen:
- Jag fick brännskador tre centimeter in i benet då och vågar inte tänka på vad som skulle ha hänt med den nya dämparen. Jag önskar ingen det helvete som jag gått igenom, säger han.
Utöver säkerhetsbristerna drabbas sporten även ekonomiskt och publikmässigt, anser Viktor Bergström.
Under helgen som gick körde han träningar och tävlingar med sitt lag Scunthorpe, som håller till i Englands näst högsta liga. Trots att det inte blev särskilt många varv på banan blev det haveri på en motor.
- Ljuddämparen gjorde att motorn gick för varm trots att det bara var fyra grader ute. Som tur var hann jag slå av innan den nöp ihop fullständigt. En ny motor skulle kosta mig 40.000 kronor. Det är bara toppförarna som har råd att byta ofta. Många andra kommer att tvingas lägga av, säger Bergström.
Tristare tävlingar
För publikens del innebär det tristare tävlingar med betydligt färre omkörningar enligt Bergström. Han undrar om klubbarna verkligen är medvetna om hur det kommer att slå på publikintäkterna.
- Publiken betalar för att se tät och bra speedway. Så kommer det inte att bli, säger han.
Du låter uppgiven?
- Nej, än kastar jag inte in handduken. Jag fortsätter att testa mig fram för att hitta lösningar.