Bajen jagade Crump
Jason Crump, Ryan Sullivan, Andreas Jonsson... Räkna med stora förändringar i svensk speedway nästa säsong. Massvis av förare vill röra på sig och klubbarna står i kö, beredda att handla för pengar som kanske egentligen inte finns. Folkbladet tog ett djupt andetag och störtdök ned i ryktesfloran.
Till Bajen? Nej, Jason lyckades inte komma överens med allsvenskarna. Australiensaren ville nämligen bara köra sex seriematcher. Precis som hos Vargarna förra säsongen. FOTO: ANDREAS SKOGH
Foto:
Rospiggarnas säger sig inte kunna matcha Andreas löneanspråk och därmed kan det vara slutåkt hemma på Orionparken för en av bygdens stora söner. Piraterna från Motala har ställt sig först i intressekön.
Flera föreningar bearbetar också världsmästaren Jason Crump.
Bajen ville ha Crump
Mest oväntat: allsvenska Bajen Speedway har bearbetat Jason.
- Han var aktuell ett tag med det blev inget, säger Bajens Torbjörn Harrysson till tidningen Folket. Han ville köra samma upplägg som i Vargarna förra säsongen och bara köra sex matcher. Han var egentligen inte för dyr.
Mer än en speedwayledare sitter och knåpar med diverse förarsnitt. Det handlar om att rymmas under taket som är 43,15 poäng.
Svenska mästarlaget VMS Elit dras inte med såna bekymmer. Faktum är att lagets åtta kontrakterade förare faktiskt har ett lägre snitt nu än inför den nyss avslutade säsongen.
Så här var läget bland landets elitklubbar igår:
<B>Indianerna (Kumla)</B>
Klara förare: Piotr Protasiewicz, Henrik Gustafsson, Adrian Miedzinski, Rory Schlein, Lars Gunnestad och Roman Povazhny.
Många indianer hoppas dessutom att Masarnas Fredrik Lindgren ska återvända till Närke.
Totalt sett är det ganska lugnt på Sannahed.
<B>Rospiggarna (Hallstavik)</B>
"Piggarna" klarade sig bättre än vad många förutspått, men vad händer om Andreas Jonsson verkligen lämnar sin moderklubb? Rospiggarna vill inte tillmötesgå Jonssons nya (högre) lönekrav och denne ser ut att vara på väg bort. Piraterna har anmält intresse.
Tappar sin sportchef, förre stjärnföraren (VM-guld 1990) Per Jonsson till Bajen Speedway.
<B>Kaparna (Göteborg) </B>
SM-semifinallaget var chanslösa mot Masarna i slutspelet och om fjolårets svenska mästare vill vara med i guldracet måste man i första hand se till att behålla sina stjärnor. Jarek Hampel och Joonas Kylmäkorpi är förare att bygga kring. Dyre Ryan Sullivan är grädden på moset. Joonas är klar, Chris Harris, Sebastian Bengtsson och nye polacken Pawel Hlib. Sullivan förhandlar.
Tomasz Gapinski och Rafel Dubrocki vill stanna, men får dom? Kaparnas ledning räknar med att sänka sina förarkostnader med 50 000 kronor nästa säsong.
Göteborgarnas ledning har därtill medgett förhandlingar med Vargarnas Charlie Gjedde.
<B>Luxo Stars (Målilla) </B>
Förare med kontrakt: Hans Andersen, Peter Kalsson och Sebastian Ulamek.
Utgående kontrakt: Mikael Max, Peter Ljung och Mark Loram.
SM-bronsmedaljörerna var besvikna över slutklämmen (förnedrat av VMS Elit i semifinal), men gladdes över det stora publikintresset. 4 468 åskådare såg smålänningarnas hemmamatcher.
<B>Masarna (Avesta) </B>
Dansken Bjarne Pedersen vill vara kvar - men vet inte om han får.
Fredrik Lindgren får stanna - men vet inte om han vill.
Vargarna är en av klubbarna som jagar Lindgren, trots dennes rätt höga snitt (5,59). Just snittet har blivit ett problem för Avestalaget. Sebastian Aldén och Antonio Lindbäck har gått rejält framåt den här säsongen varför Masarna kan tvingas göra sig av med någon av sina stjärnor.
<B>Piraterna (Motala) </B>
Motalagänget, jumbo i elitserien, får en extrachans i högsta serien nästa år.
Och nu rustas det på Platenstadion. Man har gjort klart med polacken Grzegorz Walazek som fortsätter i piratvästen. Likaså har lagkaptenen Stefan Andersson skrivit på nytt kontrakt. Damian Balinski, Kenneth Bjerre och Karol Zabik är också klara.
Jobbar hårt på att få Andreas Jonsson, Rospiggarna, men då får östgötarna räkna med tuffa förhandlingar. Jonsson lär kräva en furstlig lön. Lär också jaga Kaparnas Jarek Hampel. Luxo Stars Sebastian Ulamek har fått ett kontraktsförslag av Piraterna och enligt polackens agent lutar det åt en flytt till Motala.
<B>Smederna (Eskilstuna)</B>
Byter lagledare. Morgan Andersson flyttar hem till Västervik. Fredrik Örnerdal från Vargarna är ett hett alternativ. Uppvaktar Eastbournes David Norris.
Trotjänaren Peter Nahlin tackade härom dagen för sig efter 16 år. Torshälla-grabben kommer i fortsättningen nöja sig med allsvensk speedway i Bajen. Därmed har den siste eskilstunabon lämnat klubben.
Smederna har också klart med Billy Janniro och Morten Risager som förlängt sitt kontrakt med ytterligare två år. Det har även Scott Nicholls gjort, britten har gjort åtta säsonger i Smederna.
Förre världsmästaren Nicki Pedersen fortsätter, liksom exvargen Jesper B Jensen. Veteranen Billy Hamill har lämnat muntligt ja.
<B>VMS Elit (Vetlanda) </B>
De svenska mästarna suger säkert fortfarande på guldkaramellen och ingen tror på några större förändringar hos smålandslaget.
Åtta förare - Lee Richardson, David Ruud, Wieslaw Jagus, Tomasz Jedrzejak, Rune Holta, Ales Dryml, Mattias Nilsson och Jörgen Zetterberg - är alla klara för fortsättning.
Snack om att guldklubben ska försöka locka över Peter Ljung från grannen Luxo Stars.
VMS sitter redan i ny guldsits känns det som.
<B>Vargarna (Norrköping) </B>
Jason Crump ser ut att ha gjort sitt, även om "Crumpen" själv verkade sugen på att kopiera fjolårets upplägg (körde endast sex seriematcher).
Nej, världsmästaren är med all säkerhet förlorad. Kanske också dansken Charlie Gjedde som vill ha en lönehöjning. Daniel Nermark och Adam Shields är kontrakterade. Snackar med åtta till tio förare. Fyra nya är ett rimligt antagande. Har legat på bland andra Masarnas Fredrik Lindgren, som ska lämna besked till SM-tvåan den här veckan. Mest intressant låter annars unge slovenen Matej Zagar, som Vargarna har kontaktat och inlett förhandlingar med.
Också i skottgluggen: Britten David Norris.
<B>Västervik </B>
Lägger ned farmarklubben Skepparna, ska i stället samarbeta med Griparna från Nyköping.
Lugnt på förarfronten. Kanske för lugnt? Förhandlar i alla fall med exvargen Magnus Zetterström om en fortsättning. Supportarna vill se toppförare på Ljungheden, men föreningen har knappast råd med extravaganser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!