Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alla snackar om Pedersen

Om två veckor, sista oktober, stänger speedwayens transferfönster.
Nya förare blir klara varje dag men många klubbar ligger långt framme i sina förhandlingar.
Den mest spektakulära värvningen hittills: Nicki Pedersens övergång från Smederna till nya elitserielaget Bajen Speedway.
Enligt uppgifter får Nicki nästan 100.000 kr - i månaden!

Andreas Jonsson, Luxo Stars, är en av de allra största svenska profilerna i elitserien.
Foto: Pressens bild

Andreas Jonsson, Luxo Stars, är en av de allra största svenska profilerna i elitserien. Foto: Pressens bild

Foto:

NORRKÖPING2005-10-20 06:00
- Vi kunde inte betala vad Nicki krävde då vi måste banta vår förarbudget med 20-30 procent, har Smedernas ordförande Göran Karlsson. Tiden då förare körde med hjärtat och inte med plånboken är över!
Bajen Speedway förnekar dock det hela på sin hemsida:
" Åter har det förekommit spekulationer i tidningar gällande Nicki Pedersen och hans övergång till Bajen Speedway. Dessa tidningar hänvisar till hemliga "källor" finns i Eskilstuna och det som skrivits är just spekulationer, där ingen fakta som skrivits är korrekt. Nickis kontrakt med Bajen Speedway är konfidentiellt men detta kan sägas: Nicki Pedersen begärde samma ersättning som han har haft i Smederna. Faktum är att Bajen betalar ett sexsiffrigt belopp mindre än Nicki än vad Smederna har gjort de senaste säsongerna."

Tjänar efter prestation
En vanlig toppförare i dag inom svensk speedway lär kunna kvittera ut 3.000-6.000 kr - per poäng. Pengar som en klubb som Vargarna inte längre kan vara med och bjuda på. Därför tvingas man skriva kontrakt med förarna i mellanskiktet.

Bajen Speedway är alltså den klubb som värvat tuffast inför 2006 med fyra starka kort. Avestalaget Masarna har namngivet fem förare inför nästa säsong - varav fyra svenskar. Detta är onekligen överraskande i tider där danska, engelsmän, australiensare och framförallt polacker dominerar.
Tre klubbar, Bajen Speedway, Piraterna och Smederna, har redan spikat sina trupper. Rospiggarna är klara till 90 procent.
Här nedan kan ni se de förare som är klara inför 2006:

Bajen Speedway: Nicki Pedersen och Jesper B Jensen, Danmark, Joonas Kylmäkorpi, Finland, Jonas Davidsson, Sverige, Peter Nahlin, do, Freddie Eriksson, do, Piotr Swiderski och Adam Skornicki, Polen, Jonas Davidsson, Peter Nahlin, Kenny Olsson och Robert Pettersson, alla Sverige.
Kommentar: Uppstickaren har satsat friskt med fyra nya förare av hög klass. Har som målsättning att ta sig till slutspel, d v s vara bland de fyra främsta. Märkligt att Norrköpingsbekantingen Gary Selan står upp på barrikaderna ena dagen och presenterar nyförvärv för att nästa kliva av som ordförande. Är det månne redan kris?
Indianerna: Rory Schlein, Australien, Piotr Protasiewicz, Rafal Okoniewski och Maciej Kuciapa, Polen, Henrik Gustafsson, Sverige, Roman Ponazhny, Ryssland, Kaj Laukkanen, Finland.
Kommentar: Saknar liksom Vargarna tre förare. Kommer nog få tillbringa även 2006 på den undra halvan. Hoppas fortfarande på Västerviks Martej Ferjan.

Luxo Stars: Peter Karlsson, Mikael Max, Andreas Jonsson och Ricky Kling, alla Sverige, Hans Andersen, Danmark.
Kommentar: Har ju starka namn klara, men Mikael Max är fortfarande ett ovisst kort med tanke på sitt benbrott. Frågan är om han hinner bli klar till seriepremiären i månadsskiftet april/maj.

Piraterna: Ryan Sullivan, Australien, Mark Loram, England, Grzegorz Walasek, Damian Balinski, Michal Szczepaniak, Robert Kosciecha, alla Polen, Stefan Andersson, Daniel Davidsson, Tomas Karlsson, Christian Ingesson och Tobias Ingesson, alla Sverige.
Kommentar: Först ut med truppen bokad. Satsar på i stort sett samma förare som i fjol, men har ändrat lite bland polackerna och fått tillbaka Daniel Davidsson från Rospiggarna.

Rospiggarna: Greg Hancock, USA, Travis McGowan, Australien, Janusz Kolodziej, Marcin Rempala, Mariusz Staszemski och Piotr Swist, alla Polen, Chris Slabon, Kanada, Andreas Messing, Jonas Messing och Andreas Westlund, alla Sverige.
Kommentar: Ligger också bra till när det gäller truppen. Har dock bl a tappat bröderna Jonas och Daniel Davidsson till Bajen resp Piraterna.

Smederna: Wieslaw Jagus, Krzysztof Kasprzak och Robert Sawina, Polen, Billy Hamill och Billy Janniro, USA, David Howe och Scott Nicholls, England, Morten Risager, Danmark, Eric Andersson, Sverige.
Kommentar: Har truppen klar. Eftersom man släppt Nicki Pedersen blev det pengar över. Ales Dryml är bl a aktuell.

Masarna: Tony Rickardsson, Antonio Lindbäck, Fredrik Lindgren och Sebastian Aldén, alla Sverige, Leigh Adams, Australien, Simon Stead, England.
Kommentar: Satsar hittills mycket svenskt. Tony kör, enligt eget besked, sista året. Och Leigh Adams vill bara köra hälften av matcherna för att koncentrera sig på GP.

Vargarna: Niklas Klingberg, Daniel Nermark och Andreas Bergström, Sverige, Matej Zagar, Slovenien, Davey Watt och Adam Shields, Australien.
Kommentar: Saknar tre förare. Men ordföranden Torsten Sahlin finner ingen oro.
- Vi har fortfarande ett tio-tal namn (varav fem från förra årets trupp) som vi diskuterar med. Vi försöker vara lite kyliga för att kunna hålla nere kostnaderna, säger Torsten som hälsar att det blir presskonferens 1 november då de sista bitarna ska vara i hamn.
Joe Screen, Steve Johnston, Lucas Dryml och David Norris har ännu inte fått något kontrakt. Ej heller Viktor Bergström.
- När det gäller Norris har läkarna äntligen hittat vad det är för fel på honom. Han genomgår just nu behandling och blir han frisk är han ett intressant namn, säger Torsten till Folkbladet.
Craig Watson lär vara ett aktuellt namn. Ett annat namn som kan dyka upp är Chris Harris från Kaparna.

VMS Elit: Rune Holta, Norge, Jaroslaw Hampel och Tomasz Jedrzejak, Polen, David Ruud, Sverige, Lee Richardson, England.
Kommentar: Ligger som vanligt lågt och går inte ut med något som inte är klart. Jason Crumps framtid i klubben är exempelvis inte helt klar, men troligen blir upplägget som i fjol (i Vargarna) och i år (VMS Elit) att Jason kör sex-sju tävlingar för att kunna koncentrera sig framförallt på GP-cirkusen. Enligt uppgifter från Kaparnas Tommy Rander är en låneuppgörelse klar.

Västervik: Bjarne Pedersen och Nils-Erik Iversen, Danmark, Robert Johansson, Sverige.
Kommentar: Patrik Olsson i Västervik Speedway, regerande mästarna, känner ingen större oro, trots att han saknar definitiva kontrakt från flera SM-vinnare, bl a bröderna Gollob.
- Min filosofi är att ligga lågt tills allt är klart. Truppen till nästa år kommer att näst intill bli intakt jämfört med det här året, säger Patrik Olsson till Västerviks-Tidningen. Jag håller kontakten med fem-sex nya förare, beroende på vilka förare som skriver på för oss kan jag gå vidare.
De tilltänkta nyförvärven ska ersätta Robert Lönnblom och Slawomir Drabik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!