Det är långt mellan racingcirkusen i södra USA till ett litet hus mitt i skogen på Vikbolandet. Men det är hit Sara Haro har flyttat tillbaka efter ett häftigt äventyr som väntar på nya kapitel på hemmaplan.
– Det var dags att komma hem igen. Jag har saknat att vara nära familjen och mormor blir ju inte direkt yngre heller, konstaterar Sara när hon har dukat fram kaffe vid soffbordet.
Cirkeln är sluten alltså, men 27-åriga Sara Haro är ett helt oskrivet namn på sportsidorna och en snabbresumé är på sin plats.
Hon är född i Florida av en svensk mamma och en amerikansk pappa men växte upp på Vikbolandet från tre års ålder. Hon fastnade tidigt för bilar och motorer, bland annat tack vare en morbror och morfar som körde rally, banracing, cross och annat.
Under gymnasietiden tog hon ett sabbatsår och gick på highscool i USA. Hon tog studenten på Fordons- och Transportprogrammet i Linköping och jobbade som lastbilschaufför ett år. Därefter drog hon västerut igen.
– Jag var fortfarande nyfiken på hur USA var och flyttade över dit 2016, till min pappa. Jag bodde hos honom i Florida först, sen var jag i Arizona och skaffade lastbilskortet där. Sen kom jag tillbaka till Florida 2017 och började gå på olika driftingevent i Orlando. Det var där jag själv fick prova på att drifta första gången 2018.
Den nyfikna åskådaren Sara drogs snabbt in i sporten och 2018 dök en drömchans upp från ingenstans.
– Jag fick en fråga om jag ville vara med på Netflix Hyperdrive. De hade sett på min Instagram att jag körde lastbil och hade testat drifting och tyckte att det var lite häftigt. Jag tänkte "varför inte"? Man har ju bara ett liv. Jag bara kör, säger Sara och slår ut med händerna.
28 deltagare från olika delar av världen samlades i New York under tre och en halv vecka för att spela in serien och tävla mot varandra. Det lilla kruxet för Sara Haro var själva bilen.
– Man var tvungen att äga bilen och ha en bur i den. Den enda bilen jag hade var min lilla Ford V6 Mustang som var en studentpresent från pappa. Det var den dagliga bilen liksom, men då blev det att man fick ta ur allting i den och bygga om den, säger hon och skrattar.
Netflix Hyperdrive, som sändes hösten 2019, blev ett minnesvärt tv-äventyr för Sara Haro och "Svarta Pärlan". Motståndarna var 27 andra racingförare med olika bakgrund som skulle möta varandra i olika fantasifulla moment.
– Det var megastort med folk från hela världen. Det var som Ninja Warrior fast med bilar. Man kan lugnt säga att det var spektakulärt, i alla fall den där "levellern".
Sara Haro slutade åtta i tävlingen och var jättenöjd med det.
– Det trodde jag aldrig. Jag hade ingen aning om vad jag höll på med riktigt (skratt) och det var alla möjliga moment. Det var mer eller mindre snabb precisionskörning och veta var man har bilen. Där hjälpte ju lastbilskörandet, konstaterar hon.
Blev det någon effekt när tittarna fick se programmet sen?
– Det kan man väl säga. Min lilla V6 Mustang slog bland annat en Lamborghini Hurricane V10. Det blev ju positivt för alla som har V6 Mustanger, så det var kul att kunna representera den lägre hästkraften av muskelbilar. Då tog det lite fart på Instagram (98 000 följare) och jag lyckades få lite sponsorer och började tävla med bilen vartefter.
Sara Haro kan väl kallas för halvproffs. Under de sista åren i USA försörjde hon sig som drifting-förare, lastbilsförare åt olika team, uppvisningsförare av lastbilar – och modell.
– Jag har varit "umbrella girl" i Formula Drift som är den högsta nivån av drifting. Jag har hjälpt till där med allt möjligt, varit modell eller bytt däck och hållit på, säger hon.
Hur känns det, att vara som någon form av smycke på tävlingarna?
– Helst skulle jag ju vilja vara på banan och slå alla, i stället för att hålla upp ett paraply åt dem, haha. Men det är kul att vara där och lära sig i alla fall. Visst, jag får väl stå där och se söt ut en stund. Men sen går jag runt i depån och lär mig hur teamen funkar och allt. Tills den dagen man kommer upp dit själv.
I februari ska hon tillbaka till USA för att vara med på en autoshow, men annars är alltså Vikbolandet basen numera. Sara Haro vill börja jobba som vanlig lastbilschaufför igen – men fortsätta tävla i drifting, som är en spektakulär bedömningssport där förarna ska göra kontrollerade sladdar på en bana eller en slinga.
– Jag ska skeppa över bilen så att den kommer hit till början av april. Sen ska jag fixa till det som behövs så att den är klar till efter sommaren. Jag kör med den så länge den håller, berättar hon.
Drifting är stort i USA med heltidsförare i toppklassen Formula Drift. Sara tävlade i lägre klasser och anser sig fortfarande vara en nybörjare.
– Just nu är det bilen som håller tillbaka mig lite. Jag kan som mest komma upp i 350 hästkrafter, men det håller inte mot bilar som har 1 000 hästkrafter. Körmässigt skulle jag vara jättebekväm att köra i Europamästerskapet, Skandinaviska mästerskapet eller andra tävlingar på gator och allt möjligt. Men just nu, när bilen är som den är, blir det för skojs skull. Om jag lyckas få dit en V8 och uppgradera bilen, eller skaffa en annan bil med annan fjädring och bakaxlar och grejer, skulle det bli skillnad, säger hon.
Har du testat andra bilar så att du vet det?
– Ja. Senaste evenemanget jag var på, uppe i Virginia, fick jag köra en V8 Corvette eftersom jag inte hade min bil. Och jävlar vilken skillnad det var. Man kunde fixa så mycket bara med gaspedalen. Det är nog bra att jag har kört min bil och lärt mig så, men det blir nog enklare om jag hoppar in i en med mer kraft, det kan jag säga.
Skulle du kunna konkurrera med de bästa här i Sverige?
– Det tror jag absolut. Om jag har bilen där den behöver vara med hästkrafter, fjädringsmässigt och allt sånt. Jag har inte tävlat mot de som är här, men jag har sett hur de har kört och vad de har för bilar.
Vad är tjusningen med bilar och drifting?
– Det är väl adrenalinet.
Ni har redan fattat. Sara Haro sitter inte och väntar på att livet ska komma till henne. Hon tar för sig.
– Jag tycker det är kul att visa att man kan komma långt även om man inte har så mycket pengar, eller är född in i racingen. Det jag fokuserar mycket på är att tjejer kan göra det också. Det kanske är någon här och sen tre bilar i Norge eller så. Det visade jag när jag gick Transport och körde lastbil också. Det finns många med intresset, men det är det där med att dra igång, och inte vara rädd för att dra igång, säger hon.
Du verkar inte vara sån i alla fall.
– Nej. Det är nog mammas sida som har fått mig att bli sån. "Kör på bara". Jag har inga barn eller familj än heller.
Du får passa på?
– Exakt. Man får leva sitt liv medan man kan och inte ska ta hand om ett annat, haha. Favoritcitatet är "In the end you only regret the chances you didn´t take. I slutet ångrar man bara chanserna man inte tog."