Namnet på klubben blir hädanefter Norrköpings Motorklubb. Beslutet att slå samman de båda klubbarna har växt fram under årens lopp.
– Östgöta BSF går in i Norrköpings MK. Vi ska göra det här tillsammans. Alla känner varandra sedan tidigare så det är inga problem på det sättet, säger Thord Karlsson från NMK.
Vad blir de största fördelarna med sammanslagningen?
– Kommunen kanske helt plötsligt ser att det finns en större organisation, att det finns så här många åkare i Norrköping med omnejd. Nu är vi runt 50 personer som åker. Sen har vi lika många kartläsare. Det kanske blir lite lättare att få mer stöd från kommunen nu.
Finns det några framtidsdrömmar?
– SM-veckan 2025 ska ju hållas i stan. Nu har vi en stor klubb som kan jobba bättre med mycket duktiga personer kring det.
En ny styrelse är på plats och är i mångt och mycket samma som NMK hade innan sammanslagningen.
– Inget händer genom att knäppa med fingrarna. Vi har många grejer på gång och får in nya krafter genom Östgöta BSF, med nytt tänkande, säger Thord Karlsson vars klubb firar 100-årsjubileum 2024.
Östgöta BSF har inte arrangerat några tävlingar på flera år. Under helgen som var styrde man upp Stenbocken-sprinten på Himmelstalund ihop med Norrköpings MK. 120 deltagare kamperade på banan.
Lokala segrare blev: Joacim Rydin (kartläsare Cicilia Gard), MK Ramunder, Daniel Marginean (Patrik Espenrud), Norrköpings MK, Linus Månsson (Christoffer Pettersson), Norrköpings MK.