Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Max var med i Sveriges EM-silverlag i Belgien

Max Lindström fick en händelserik EM-helg i Belgien. "Det var lite svårare motstånd", konstaterar nioåringen.

Max Lindström fick möta de bästa unga förarna i Europa på EM i Belgien.

Max Lindström fick möta de bästa unga förarna i Europa på EM i Belgien.

Foto: Privat

Motocross2021-10-01 09:00

Max Lindström från SMK Östgöta MC tillhörde de allra yngsta förarna i 65-kubiksklassen upp till tolv år. Hans segrar i Sverige under året gav en blågul biljett till det stora äventyret söder om Bryssel.

Coupe de l´Avenir är det egentliga namnet för ungdoms-EM upp till 21 år, med tävlingar i flera olika klasser. Sveriges lag i Open-klassen vann guld och totalt hamnade Sverige på silverplats när alla klasser slogs ihop.

Max Lindström och de övriga killarna i den yngsta klassen bidrog till silvret med sjätteplatsen i 65-kubiksklassen. Han själv blev individuellt 17:e förare av 32 där många alltså var ett par år äldre.

– Jag är ganska nöjd. Det var lite svårare motstånd, konstaterar Max efter hemkomsten.

Det var lite skillnad när du är van att vinna tävlingarna i Sverige?

– Jo, säger han och skrattar.

Det blev en mindre chock för många av förarna, framför allt de yngsta, att åka på EM-banan.

– Det var rätt backigt, både upp och ner, berättar Max.

Vad var värst då?

– Ner. Det var lite svårare att köra på lördagen än på söndagen. Det var väldigt svårt först men man fick lära sig.

Hösten är inte slut än. Flera tävlingar väntar hemma i Sverige innan det är dags att tvätta av motorcykeln för året. Till nästa år är målsättningen att köra ännu mer internationellt. Max ska också börja tävla i 85-kubiksklassen.

– I alla fall i Sverige. Jag har testat att köra 85 kubik på träningar. Det är lite större och tyngre, säger han om omställningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!