Max Lindström från SMK Östgöta MC tillhörde de allra yngsta förarna i 65-kubiksklassen upp till tolv år. Hans segrar i Sverige under året gav en blågul biljett till det stora äventyret söder om Bryssel.
Coupe de l´Avenir är det egentliga namnet för ungdoms-EM upp till 21 år, med tävlingar i flera olika klasser. Sveriges lag i Open-klassen vann guld och totalt hamnade Sverige på silverplats när alla klasser slogs ihop.
Max Lindström och de övriga killarna i den yngsta klassen bidrog till silvret med sjätteplatsen i 65-kubiksklassen. Han själv blev individuellt 17:e förare av 32 där många alltså var ett par år äldre.
– Jag är ganska nöjd. Det var lite svårare motstånd, konstaterar Max efter hemkomsten.
Det var lite skillnad när du är van att vinna tävlingarna i Sverige?
– Jo, säger han och skrattar.
Det blev en mindre chock för många av förarna, framför allt de yngsta, att åka på EM-banan.
– Det var rätt backigt, både upp och ner, berättar Max.
Vad var värst då?
– Ner. Det var lite svårare att köra på lördagen än på söndagen. Det var väldigt svårt först men man fick lära sig.
Hösten är inte slut än. Flera tävlingar väntar hemma i Sverige innan det är dags att tvätta av motorcykeln för året. Till nästa år är målsättningen att köra ännu mer internationellt. Max ska också börja tävla i 85-kubiksklassen.
– I alla fall i Sverige. Jag har testat att köra 85 kubik på träningar. Det är lite större och tyngre, säger han om omställningen.