Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sällan har en halsduk väckt så starka reaktioner

Sällan (troligtvis aldrig) har en halsduk väckt så starka reaktioner som den IFK Norrköping nyligen lanserade. Rätt eller fel att erbjuda "Linköping" som ett alternativ? Jag förstår hur båda sidor resonerar.

Det blir onekligen intressant att veta hur många "Linköping-halsdukar" som har beställts sen.

Det blir onekligen intressant att veta hur många "Linköping-halsdukar" som har beställts sen.

Foto: Montage

Krönika2023-09-12 18:36
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag hajade till när jag först såg det på sociala medier. IFK Norrköping har skapat en ny kollektion av halsdukar där man på ena sidan (på den andra står det IFK Norrköping) kan välja att ha med en stadsdel eller orten man bor i.

Vilbergen, Oxelbergen, Vadstena och Svärtinge är harmlöst och går nästan obemärkt förbi.

Linköping gick...inte under radarn.

Jag förstår de som är kritiska och ser det problematiska i att halsdukar med Linköping på hålls upp inne på Platinumcars Arena när Markus Krunegårds "Ett liv, ett lag" spelas och sjungs. Det tog inte många veckor efter att jag flyttade till Norrköping hösten 2017 innan jag insåg rivaliteten som finns gentemot Linköping från Norrköpingshåll.

"Slaka" är Mordor för vissa (ofta mest med glimten i ögat, men ändå).

Jag tycker om det.

Lokalpatriotism gillar vi.

Det hade varit lite tråkigt om Norrköping och Linköping krokade arm helt och hållet, inte minst i sportens värld.

Och hur tror ni att försäljningen av LHC-halsdukar med Norrköping-tryck hade gått här i stan?

Servern hade inte överhettats av alla beställningar om man säger så.

Sedan har jag full förståelse i hur IFK Norrköping agerar här. Att de vill bredda sin supporterbas – över hela länet och säkert några mil till i olika väderstreck – är ingen hemlighet och det här är ju ett uppenbart försök att ta ytterligare kliv i den riktningen.

Är det värt att reta upp en hel del egna fans?

Kanske.

Just i Linköping, där herrfotbollen är ett ständigt sorgebarn, ska det inte vara omöjligt att skapa ett ökat intresse – framför allt hos det yngre gardet som vill se bästa möjliga fotboll på svensk mark. De som i närtid kan tänkas ställa sig på Curva Nordahl och på längre sikt kanske köpa ett säsongskort på VM-läktaren.

Jag kan heller inte sluta tänka på att en viss dos av gliring ligger i att erbjuda folk i Linköping att köpa en skräddarsydd IFK-halsduk.

Klart den parametern finns.

Hur många "Linköping-halsdukar" som säljs vet jag inte, men jag kan inte tänka mig att det är speciellt många. Men vad gäller att skapa uppmärksamhet runt klubben och ett specifikt projekt råder det inga tvivel om att "Peking" har rott det här i hamn.

Tre solklara poäng in på det kontot.