Greg, 48 år fyllda, håller fortfarande världsklass. De yngre åkarna som Fredrik Lindgren och Tai Woffinden får titt som tätt bara se bakhjulet på Gregs hoj.
Något VM-guld, sista deltävlingen avgörs på lördag blir det inte i år men Greg är med i toppen av GP-tabellen och har sedan tidigare fyra VM-guld, 1997, 2011, 2014 och 2016.
Egentligen är det inte gulden som imponerar mest utan hans facit i GP-cirkusen:
217 GP-starter
92 finaler
21 segrar
Totalt 2646 inkörda poäng.
Även hans meritlista i övrigt är lång som en toalettrulle…
Eller vad sägs om SM-guld i lag 1996, 1997, 2001, 2002, 2011, 2013 och eventuellt då även i går kväll.. Dessutom är han tjeckisk, dansk, engelsk och polsk division 2-mästare bland annat.
Som de flesta säkert känner till bor Greg i Hallstavik under speedwaysäsongen för att sedan flytta över till USA och Costa Mesa i Kalifornien vintertid.
Trots sin långa karriär i svensk speedway kan man inte påstå att han varit någon hoppjerka. 1992-94 körde han för Getingarna, därefter 15 säsonger i Rospiggarna, 2010-2017 i Piraterna där han blev guldmedaljör två gånger och när Motala-laget överraskande åkte ur förra hösten valde han att köra för Dackarna i Målilla.
Någon kanske undrar hur länge denne unike idrottsman kommer att fortsätta köra speedway. Svaret är minst två år till, för så länge har han kontrakt med polska klubben Stal Rzeszow.
– Så länge jag får vara någorlunda hel så fortsätter jag, säger Greg i en intervju.
Betänk dock att han var borta åtta månader i fjol efter en elakartad axelskada. Men det är segt virke i amerikanen så nog kommer han att köra minst till 50-årsdagen (3 juni 2020)!
Nu är inte Greg ensam om att sitta kvar på speedwaysadeln till mogen ålder. ”Varg-Olle” Nygren, i dag 89 år och boendes i engelska Norwich, körde som proffs till han blev 50 år. ”Varg-Olle” var i fem VM-finaler men knep bara ett brons som bäst.
– Hade det varit lite mer ordning på Olle så hade han säkert blivit världsmästare flera gånger om, säger Åke Bergström, lagledare i Vargarna i 25 år och uppväxt i Sveriges mest kända speedwayfamilj.
”Varg-Olle”, som bosatte sig i England redan 1963, hann köra hela 30 000 tävlingsheat under sin karriär. Dessutom ”fuskade” han i flera andra motorsporter, bland annat körde han ett formel 3-lopp på Roskilde Ring.
– Min pappa (Arne) hade ringt till arrangören och garanterat att Olle verkligen behärskade alla typer av motorfordon. Han fick starta sist men körde upp sig till en tredjeplats, minns Åke.
Speedwaysporten har annars många fler krutgubbar. Ove Fundin härjade på 50- och 60-talet och tog hela fem VM-guld på Wembley, 1956, 1960, 1961, 1963 och 1967.
Oves mål var ett ge alla sina barn ett VM-guld, men då han slutade 1971 att köra för Kaparna hade det ”bara” blivit fem guld men sju barn…
Sedan många år tillbaka bor 85-årige Ove i Frankrike.
Tony Richardsson är en annan svensk stjärnförare som man inte får glömma bort. Tony tog hem sex VM-guld individuellt, 1994, 1996, 1999, 2001, 2002 och 2005, och fyra lag-VM-guld 1994, 2000, 2003 och 2004, innan han 2006 bestämde sig för att sluta efter en allvarlig hjärnskakning. Då hade Tony vunnit 20 GP-segrar och fått både Bragdguldet (1999) och Jerringpriset (2005).
En stor förare, som tyvärr gick bort i april i år, är Ivan Mauger. Nya Zeeländaren körde visserligen aldrig i någon svensk klubb, men dominerade ändå sporten från 1968 då han vann sitt första VM-guld, till 1979 då han tog hem sitt sjätte.
Som avslutning ber jag Åke Bergström ranka världseliten inom speedwaysporten:
– Jag sätter nog sist nämnde Ivan Mauger överst på den listan. Sedan får man inte glömma bort Tony Richardsson som tog lika många guld som Ivan. ”Varg-Olle” Nygren vill jag också nämna, han har betytt mycket för speedwaysporten i stort.
Fotnot: På lördag körs sista GP-loppet för i år i polska Torun. Tai Woffinden, England, leder på 124 poäng, Bartosz Zmarlik, Polen är tvåa på 114 poäng, Maciej Janowski, också Polen, trea på 98 poäng, samma som Fredrik Lindgren, Sverige medan Greg Hancock, USA, är femma på 93 poäng.