Norrköpings Konståkningsklubb värvade ifjol den svenska landslagsåkaren Nikolaj Majorov som trots ett positivt covid 19-test före EM-tävlingarna i Tallinn i början av året kvalade in till OS i Peking.
Där gjorde den svenske stjärnan succé, gick vidare från korta programmet och hamnade totalt 21:a efter friåkningen.
21-åringen, som tillsammans med hela sin framgångsrika konståkningsfamilj flyttade till Norrköping från Luleå förra sommaren, har både på och utanför isen blivit en populär ambassadör.
Som klubb mår NKK bra, har passerat 200 aktiva ungdomar, skridskoskolan inräknad.
Allt borde vara frid och fröjd.
Men NKK får snart ett dilemma.
Isen i Himmelstalundshallen försvinner nämligen i mitten av april, under påskhelgen – om inte Vita Hästens hockeylag fortfarande är inblandat i kvalspel.
Klubben kan då inte erbjuda världsåkaren någon is att träna på.
För även Stallet stängs den här sommaren på grund av renoveringsarbete.
– Vi har tidigare kunnat hålla Stallet öppet lite längre mot ersättning, men nu ska en renovering av omklädningsrummen göras under sommaren. Hallens aggregat har också varit igång i två år utan avbrott och behöver en ordentlig tillsyn. Den måste ske med avstängda maskiner. Dessutom måste isen förr eller senare bytas ut, säger Marcus Hjertquist, strateg på kultur- och fritidskontoret som sköter driften av kommunens anläggningar.
Om Himmelstalundshallen säger han:
– Den isen kan inte hållas igång när det blir varmt, det är en stor byggnad som inte är utformad för att garantera en bra is sommartid. Energimässigt blir den också mycket dyrare, det är tyvärr inte kaffepengar det handlar om i driften där. Där ska också göras ett underhåll av kyltornet som ligger mellan ishallen och bandybanan. Det måste göras när allt är avstängt.
Konkret innebär det att Stallet inte kan användas mellan mitten av april och mitten av juni och att "Himpa" – helt enligt driftsavtalet – öppnas 22 augusti.
Konståkningsklubbens ordförande Jan Vikström tycker att förutsättningarna är för dåliga.
– Allt är anpassat helt och hållet efter hockeyn, inte efter en världsåkare i konståkning. Det blir en omöjlig sits, konståkning på den nivån är en året runt-sport på is. Vi får skicka iväg Nikolaj någonstans – och betala notan. Våra ungdomar som vill satsa får vi pendla med till Linköping, Valdemarsvik, Nyköping eller Katrineholm. Det kan bli dyrt. Det här är en jäkla knipa för oss.
Han vill belysa att NKK är en elitklubb – och vill behandlas med den respekten.
– Kommunen skulle behöva lägga om sin strategi. Vi jämför ju svensk andradivision mot världsklass. Konståkningen var mest sedd på OS. Det skrevs i New York Times om vilken låt han åkte sitt program till. Vi vill få upp elittänket hos kommunen ytterligare, få den att förstå att vi jobbar med elitidrott. Det är en utmaning. Vi har haft möten med representanter, som i och för sig varit bra, men har inte fått några besked, säger Jan Vikström.
NKK-ordföranden efterlyser vettiga förutsättningar ekonomiskt för klubben och jämför med den andra stora hyresgästen – Vita Hästen.
– Vi drar nu, efter familjen Majorovs flytt hit, in närmare 30 procent av hyresintäkterna till hallen. Borde vi inte då ha 30 procent av reklammöjligheterna? Nu får vi nöja oss med att sätta upp några tavlor på väggen bakom läktaren, i storleken 70x100 cm. Hur har man tänkt? Vi säljer ändå för ett par hundra tusen, trots att det inte är första parkett, precis...
Jan Vikström menar också att värvningen av familjen Majorov varit varumärkesskapande för staden Norrköping som ger ringar på vattnet.
– Om vi tävlar i OS, VM och EM och Norrköping nämns är det bra, staden nämns i stora sammanhang. Norrköping har chansen att bli en bra konståkningsstad. Vi har ju en fantastisk förebild i Nikolaj, poängterar han.
Är du orolig över att Majorovs ska känna att Norrköping inte är rätt plats för dem?
– Om klubben inte orkar med det, ja. Hittills gör vi det tack vare mycket jobb vid sidan om. Deras inställning är att vara kvar. De är inte vana vid att hallarna stänger i början av april. Även om de hade en hård konkurrens av Luleå Hockey, däruppe.
Själv är inte Nikolaj Majorov särskilt upprörd över bristen på träningsmöjligheter de närmaste månaderna.
– Man får hitta lösningar utifrån situationen. Vi kommer få vara lite här och där och förbundet skickar ju landslaget på läger så för min egen del är det okej. Självklart önskar jag att kommunen skulle kunna låta "Himpa" vara öppet längre, eftersom isbehovet är stort för många unga utövare, både i konståkning, ishockey och bandy, säger han till Sporten.
Han påpekar också.
– Vi har varit medvetna om det att skulle bli så här. I Luleå kom beskedet utan förvarning.
NKK jobbar också på egen hand hårt för att kunna ge sin stjärna bra back up ekonomiskt när det behövs. Klubben har fördubblat sina intäkter sedan den stora konståkningsfamiljen flyttade ned.
Och stora planer finns.
– Vi siktar på att fylla hallen mellan jul och nyår med internationella åkare i en julshow, "Christmas on ice". Vi hoppas det blir av, det skulle ge båda välkomna pengar och uppmärksamhet, säger Jan Vikström.
Louise Flygt, kommunikationsdirektör i Norrköpings kommun, ger en bild av läget från deras sida.
– Det finns inget elitstöd i Norrköping, däremot medel i budgeten för marknadsföring. Det ges till den elitklubb som vi bedömer ger Norrköping störst och bäst synlighet i framförallt tv-sammanhang. De pengarna, i år totalt 400 000 kronor, har än så länge IFK Norrköping fått en del av i samband med tryck av matchtröjor. Även Dolphins har fått pengar, för att exponera Let´s Create Norrköping (på sina dräkter).
Argumentet att 30 procent i hallhyra borde ge lika stort utrymme i reklamplats?
– Vi har absolut inte sagt nej i den frågan. Vi drog igång ett arbete att snygga till hallen och ytorna för reklam före pandemin, vi tyckte inte heller att de här tavlorna var optimala. Men arbetet stannade upp när ingen publik fick komma så då kändes det inte lika angeläget. Nu har vi en dialog och arbetet har börjat igen. Vi vill att hockeyn, bandyn och konståkningen ska synas i vår arena. Det finns exempelvis planer för att kunna ha fler rörliga reklamskyltar och som också kan användas vid andra evenemang.