Ombyggnad pågår i Vita Hästen. Anders Olsson har kommit in som ny huvudtränare i stället för Tony Zabel och som vanligt är en stor spelaromsättning att vänta.
På kansliet har det också tillkommit ett par ansikten de senaste veckorna.
Johan Lundström har ersatt Dan Björkman som klubbchef och Monika Tylkowski Gustavsson har kommit in som marknadschef i stället för Fredrik Nilsson (sälj/marknad).
Nyligen blev det också klart att Rosanna Björk, som hoppade in som konsult för att hjälpa till med ekonomi och administration när Björkman var sjukskriven i höstas, fortsätter i den rollen – nu som tillsvidareanställd.
Rosanna och Monika har helt olika bakgrunder och ingångar i Vita Hästen.
– Jag är från Stockholm från början men har bott här i nio år nu. I höstas lånades jag in från ett bemanningsföretag för en månad i taget, men det förlängdes hela tiden. I början fick jag vara med och släcka bränderna, hjälpa Fredrik som satt med allt. Jag visste inte mycket om hur en förening fungerade heller och jag lär mig fortfarande. Men jag är ju med på matcharrangemang också och har lärt mig mycket även därifrån, berättar Rosanna inne på ett av kontoren i Vita Hästens kansli vid Stallet.
För Monika, som närmast jobbade som säljchef för Öst Media, var det snarare som att komma hem när hon började för Vita Hästen.
– Jag är Klockaretorpetbarn från 70-talet och är uppvuxen i Himpahallen. Jag har varit på sjukt mycket matcher och har skrikit till Rickard Rauge liksom, så jag har lite koll. Jag blev faktiskt lite starstrucked första gången jag träffade Rauge (som nu är ordförande), denne långe man. Det är jättefånigt, berättar hon och skrattar högt.
Klubbdirektören Johan Lundström (som Sporten återkommer med för en längre intervju) tittar in i rummet för att hälsa. Det är han som ytterst ska prata kronor och ören men ekonomin ser i alla fall hyggligt okej ut. Åtminstone tillräckligt bra för att elitlicenskravet (som är tillbaka efter två års coronauppehåll) ska uppfyllas.
– Det kommer vi göra. Det är ju tufft men vi kämpar på. Nu är vi mitt inne i ett årsbokslut för att få ihop allt. Men vi kommer klara procentsatsen, berättar Rosanna om det nya sättet att beräkna elitlicenskravet.
– Alla frågor om ekonomi och visioner, vad gäller klubbens framgång, ska gå via klubbchefen. Men däremot kan vi konstatera att vi alla har en kontroll över situationen. Att vi har en tydlig överblick om vad som ska göras och vad vi behöver jobba med för att kunna jobba ikapp. Det som har varit problematiken är att vi har haft brist på personal, fyller Monika i.
Både Dan Björkman och Fredrik Nilsson har dragit tunga lass de senaste åren. Det har varit en näst intill ohållbar arbetsbelastning.
– Det har varit två par ben och armar som har jobbat i stället för fem. Nu har vi Rosanna här, som faktiskt är anställd av Vita Hästen i stället för att leasas in från någon ekonomibyrå som många klubbar gör. Det är en enorm styrka och fördel. Vi satsar på att öka personalstyrkan ytterligare och det är jättetråkigt att Fredrik väljer att kliva av. Men det är fullt förståeligt. Han har gjort vad han har kunnat i tre år men det är ett tufft uppdrag och han behöver fylla på sin energi med något annat, säger Monika.
Det blir en vakans på säljsidan när Fredrik Nilsson lämnar om en dryg månad.
– Vi tittar på att hitta en eller flera personer som ska hålla på med det här. En dedikerad säljfunktion som jobbar med sponsorer, partners och allt övergripande. I dag har vi också Eugen (Fornefors) på konsultuppdrag, som jobbar hårt och mycket. Men klubbens ambition är att vi ska återgå till den tidigare personalstyrkan med fem eller sex personer på kansliet.
När kan ytterligare säljpersonal komma in?
– Så som vi har pratat med Johan om, ambitionen är under kommande säsong. Inom kort helt enkelt men det är ju skrivet i stjärnorna.
Innan dess får du också dubblera en del alltså?
– Säkert. Men jag har inga problem med det. Det här är verkligen ingen gnällig organisation, snarare tvärtom. Det är mer "upp med prillan under läppen så kör vi på", liksom. Om någon ber mig resa upp en sarg, då gör jag det, haha.
Det saknas definitivt inte idéer när Monika Tylkowski pratar om målsättningarna med Vita Hästen. Kommunikationen via hemsidan och sociala medier, där Mikael Olsson är deltidsanställd vid sidan om sitt ordinarie arbete, ska bland annat snäppas upp.
Den nya marknadschefen ser en enorm potential i klubben där publiken, som inte var tillåten under coronaåren, kommer vara i fokus.
– Jag känner mig supertaggad. Det är ett vårdat och fint klubbmärke även om det har varit en del olyckliga omständigheter de senaste tre åren. Min ambition är att bygga varumärket till en nivå som är anpassad till nutid, så att vi når alla. Då menar jag verkligen alla. Vi måste nå utöver våra fans och vårda våra relationer.