Det har varit på tapeten flera gånger tidigare år och nu är ämnet på agendan i allra högsta grad igen. Vita Hästen vill byta till ett sponsornamn på Himmelstalundshallen för att öka intäkterna och genom det bli mer slagkraftigt.
Klubben har skickat in en ansökan till Norrköpings kommun. Den kommer att behandlas under kommunstyrelsens sammanträde 16 maj där den föreslås att avslås.
Vita Hästen har inte gett upp och jobbar hårt för att få till en lösning genom att skruva på detaljer.
– Just nu för vi en dialog med kommunen. Det har ju gått lite längre tid än vi hoppades på för att gå i mål, men jag hoppas att vi ska kunna hitta en lösning tillsammans. Ett avtal så att vi kan hyra ut arenanamnet för att få in lite mer pengar till idrotten, även till konståkningen. Det är en långdragen historia, säger Johan Lundström som har ersatt Dan Björkman i Hästen och även har titeln vd på sin befattning.
De exakta siffrorna som ett byte av arenanamnet skulle innebära väljer Johan Lundström att behålla för sig själv tills vidare.
– Man kan säga så här: Det är viktiga belopp för oss. Det är det verkligen. Det är ingen fråga vi kan släppa på nåt sätt, utan vi måste jobba vidare med den, säger Lundström.
I hockeyallsvenskan 2022/2023 är det sex lag som just nu inte har sponsrade arenanamn. Förutom Vita Hästen rör det sig om Karlskoga (Nobelhallen), Kristianstad (Kristianstad ishall), nykomlingen Östersund (Östersund Arena) samt AIK och Djurgården som huserar på Hovet. I SHL har nästan alla klubbar sponsornamn.
– Tittar man ut i landet, så är det här ingen stor fråga. Men de kanske har gjort sin resa innan om man säger. Vi tar nya tag för Vita Hästen nu och jobbar framåt, det är mycket på gång, säger Johan Lundström.
Har du gott hopp om att det ska hinnas lösas till nästa säsong?
– Jag måste svara ärligt och säga jag vet inte. Jag vill ju att det ska gå snabbt, jag vill ha det klart i morgon. Men sanningen är något annat. Vi och kommunen har inte kommit ifrån varandra på något sätt, vi har fortfarande en dialog i ämnet.
I tjänsteskrivelsen från Norrköpings kommun står det att kommunstyrelsen 21 juni 2011 fastställde riktlinjer för namn- och reklamrättigheter för kommunala anläggningar.
Punkterna som gäller:
"En försäljning ska vara av betydande värde för Norrköpings kommun och för brukaren i anläggningen. Kommunstyrelsen beslutar om försäljning och namnändring.
Namnet ska säljas av fastighetsägaren.
Intäkten av namnförsäljningen tillfaller fastighetsägaren som i sin tur lämnar hyresrabatt med motsvarande belopp.
Kultur- och fritidsnämnden svarar för fördelningen av hyresrabatten."
Baserat på detta, så yrkas det på avslag på Vita Hästens första ansökan. Man skriver vidare att det föreligger behov att revidera riktlinjen utifrån bland annat följande aspekter:
"Upplåtelse av namnrättighet bedöms behöva konkurrensutsättas genom upphandling.
En hyresreduktion utan upphandling skulle sannolikt bedömas som ett otillåtet stadsstöd.
Vid en hyresreduktion behöver den kommunalrättsliga principen om likställighet beaktas.
Kommunens varumärkesstrategi.
Utöver ovanstående exempel så kan det finnas behov av att i riktlinjen reglera att den part som köper rättigheten är någon som tar ett samhällsansvar ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv."