Skuldberget visade häpnadsväckande 12 miljoner kronor och innebar konkurs för Vita Hästen Ishockey AB.
Klubben var mån om att inte ungdoms- och juniorverksamheten skulle gå samma väg och en mäktig kraftsamling av supportrar och privata finansiärer gav inte bara imponerande 1,8 miljoner på kort tid.
I mobiliseringen gick flera fordringsägare med på att skriva av nästan 3 miljoner kronor.
Ekonomiskt andrum?
Njae.
Den redovisade ekonomiska rapporten för ungdomsverksamheten 2023/2024 visar att det finns rätt stora skulder som släpar från tidigare räkenskapsår.
"Vi vill vara transparenta om de realiteter och ansträngningar som väntar" skriver Hästen.
Den sammanlagda summan på de fordringar som står att läsa om på hemsidan uppgår till 1 880 000 kronor.
Bland dessa: 900 000 till kommunen och 400 000 till bussbolag.
– Om det är anmärkningsvärt? Vi visste om det. Det var inte bara Vita Hästen AB som haft det tufft utan föreningen har haft det också. Vi är inte överraskade egentligen. Det har varit likviditetsbrist i hela Vita Hästen förra året, konstaterar Fredrik Jensen.
Men 900 000 till kommunen?
– Vi har en sund diskussion där och vi har kommit en bit. Vi ska få till en avbetalningsplan.
Hur går det?
– Det gäller att göra upp en realistisk plan. Det är en stor slant som man kanske inte kan beta av på alltför kort tid. Kommunen vet om att Vita Hästen har en ny styrelse. De har respekt för att vi måste sätta oss in i situationen. Kommunen har inga ambitioner att sätta käppar i hjulet för oss, men vill ju ha betalt samtidigt såklart.
I och med att A-lagets skulder försvann med konkursen så är det här kostnader som ungdom- och junior samlat på sig.
– Det är ett fåtal fordringsägare kvar som vi behöver hantera och göra rätt för oss. Det är inget man trollar bort. Det är ett idogt arbete, fortsätter Jensen.
I den budget som redovisas kommer personalkostnaderna gå från 2 549 000 till 1 772 455 kronor.
Det låter fortfarande mycket?
– Det vi har är en person på kansliet, Robert Axelsson, som utvecklingsansvarig. Den tjänstemannen vi har. Sedan är det ledare, främst kopplat till juniorlagen och U16-lagen. Vissa är heltidsanställda och andra på deltid. Till stor del är det arvoderingar till tränare. En del av är kostnader för ledare som lämnat på ungdomssidan.
– Deras kostnader spiller över på det här året. 1,8 miljoner är inte hela sanningen, men måste räknas med i budgeten. Det är mycket pengar. Det kostar så mycket med ishockeytränare. Vi har folk från Sleipner i styrelsen. De vet vad arvoderingarna i fotbollen är. Hockeyn ligger högre.
Kommer det bli dyrare för föräldrar att ha med sina barn i Hästen?
– Det kommer i stort sett vara samma, skillnaden är att de yngsta årskullarna i Tre Kronors hockeyskola inte bara kommer spela för sänkt avgift. En sponsor kommer gå in och betala avgiften för de som börjar spela hockey i år. Vi behöver fylla på ungdomsleden och ha breda årskullar. Det är det som kommer göra så att det inte blir dyrare att spela ishockey i framtiden.
Det kostar 300 kronor per bortaresa?
– Det är inget nytt. Det har funnits i många år att när man åker buss så lägger man en peng, en busspeng, för att täcka den del av kostnaden. De yngre åker inte buss. Det är U16, J18 och J20 och till viss del J15 beroende på hur långt man ska.
Ni siktar på att öka sponsorintäkterna på ungdom från 244 000 kronor till 500 000?
– Ja.
Realistiskt?
– På något sätt måste vi täppa igen läckaget. Ungdomsverksamheten måste bära sig och vi måste hitta samarbetspartners som är med och stöttar. Vi måste bli bättre på att sälja in. Ofta är det en pengapåse att stödja A-lagsverksamheten och en annan för att sponsra ungdomssidan med CSR-projekt och dylikt. För oss gäller det att vara mer aktiva när vi pratar med företag att vi har en ungdomsverksamhet som är fin och växer. Det är ett idogt arbete att försöka få in den där kvarts miljonen.
Tror du att två konkurser gör att företag håller i plånboken när Hästen ringer?
– Förvånansvärt lite. Vi har börjat samtala med våra sponsorer sista veckorna. Vi har kommit igång sent, som du vet. Responsen vi får är positiv. Det är aldrig bra med konkurser för varumärket, men det finns en jäkla revanschlusta hos de företag som känner sig som en del av klubben och då vill man vara med och ta ansvar.