Kraftsamlingen är snart färdig för Vita Hästen, vilket enligt hemsidan ska ge den allsvenska hockeyklubben nära hälften (3.378.410 kronor) av de sju miljoner som var målet.
Samtidigt tvingades Hästen varsla spelare och personal för att bromsa kostnaderna för ett ekonomiskt hårt ansträngt Vita Hästen.
– Vi har slagit i bromsen på mycket saker som naturligtvis kommer ge utfall. Hur stort utfallet blir, är svårt att säga. Men det är klart att insatserna var nödvändiga och kommer ge effekt på ekonomin, säger Rickard Rauge.
Frågan är om det räcker? Vita Hästen klev in i säsongen med ett underskott, 30 april är deadline för Hästens kontrollår.
– I dagsläget är prio ett att få ihop säsongen 2019/2020 på ett bra sätt. Sedan handlar det om försöka hitta en stabil grundnivå med väldigt små medel. Det gäller att trolla lite grann, i alla fall över sommaren för att sedan ta fart därifrån. Vi hoppas alla på spel givetvis i höst, men sedan måste man förstå att det kanske inte blir så. Att det inte ligger i våra händer.
Elitlicensen ströks av förbundet?
– Klart att det påverkar. De här två och en halv miljonerna i kapital är ett tal. Det kommer vi inte gå på. Men balans ekonomiskt måste klubbarna vara. Sedan får vi se vad det innebär generellt sett. Idrotten som många andra sysselsättningar, företag, föreningar och rörelser sätts på tuffa prov nu. Vi har inte sett resultatet av den här pandemin ännu, det kommer påverka under lång tid framöver, säger Rickard Rauge.
Det är inte bara Vita Hästen som har det tungt ekonomiskt, sju allsvenska klubbar till var under granskning av Svenska Ishockeyförbundet (SIF). Det var innan coronapandemin. När företag, stora som små faller börjar det stå ganska klart att sponsormarknaden kommer se annorlunda ut efter covid-19.
Brytpunkten för att vara en professionell liga kan förskjutas. Samtidigt jobbar Tony Zabel vidare med att forma nästa säsongs spelartrupp. Med sig från Zabels första säsong är en ökad attraktionskraft hos Vita Hästen.
– Hade det här varit förra året hade det sett annorlunda ut. På så sätt har vi ett annat utgångsläge nu. Vi har ändå jobbat upp varumärket. Det märks att det är andra typer av frågor som kommer till oss på spelarfronten. Det var målet för oss när vi gjorde det här. Vi får positiva signaler, även ute på marknaden. Men sedan är det uthålligheten, säger Rauge.