Tillsammans med sponsorn Nike har IFK Norrköping tagit fram en tröja för spelarna som kommer att använda i mötna med St Patrick´s Athletic i kvalet till Europa League 11 och 18 juli – och under en eventuell fortsättning i Europa.
– För att stärka hela IFK Norrköping ville vi göra något extra inför Europaspelet. Sedan årsskiftet har vi arbetat hårt med att ta fram en unik IFK Norrköping-tröja som hela regionen kan känna en stor stolthet över. Supportrarna har under många år använt den östgötska flaggan på läktare runt om i Sverige. Det ville vi ta vidare och göra konkret. I denna kampanj har vi tagit fram ett unikt förstaställ, en specialgjord IFK-låt, flera Europaprodukter till försäljning och ett helhetstänk att bli östgötarnas lag, säger Robin Bornehav, media- och kommunikationsansvarig i IFK Norrköping på klubbens hemsida.
Han fortsätter i pressmeddelandet:
– Grunden symboliserar östgötaflaggan. IFK Norrköpings sköld och Nikes logga är gjorda av silikon, vilket medför en högre känsla av kvalitet. Stjärnan lyfter vi fram genom siffrorna på ryggen som i övrigt är helt ren utöver spelarnas namn. Tröjan som spelarna kommer kliva ut med på planen kommer även säljas till 330 personer i en limiterad upplaga.
Om tröjan kommer bidra till succé i Europa återstå att se. Liksom hur fansen mottar nyheten. Men lagets stora stjärna ser väldigt positivt på Europastället som han och lagkamraterna kommer bära den 11 och 18 juli – till att börja med.
– Jag tycker tröjan är väldigt fräsch och det är kul med ett nytt koncept. Vi spelare har ju sett färgerna på läktarna och det är superhäftigt att klubben har tagit fram en tröja av det. Detaljerna med IFK Norrköpings logga och det blå Nikemärket lyfter verkligen. Nu vill man bara gå ut och spela med det nya Europastället, säger anfallaren Christoffer Nyman till IFK:s hemsida.