Träningen på förmiddagen ställdes in – arenan var inte i speldugligt skick. För att kunna genomföra sin ligamatch mot IFK Göteborg i Mässhallen senare på eftermiddagen skurade futsalklubbens tränare Muffe Bajraktarevic tillsammans med A-lagets materialförvaltare hela golvet.
Men det räckte inte.
Han kontaktade då det ansvariga städbolaget – och lånade en av företagets maskiner för att rengöra såväl golv som mål.
– Det tog fyra timmar totalt. Jag var helt mörbultad. Det blev inte bra, men tillräckligt för att vi skulle kunna spela. Vi vill ju inte att motståndarna ska behöva vända tillbaka utan att ha spelat matchen, säger NFK-tränaren.
Bekymret? Kommunägda Mässhallen delas mellan NFK och de lokala handbollsklubbarna NHK och NKIK. Klistret som används av seniorspelarna i handboll försvinner inte – trots städningen.
– Det har varit värre än någonsin i höst. Vi är glada att ingen blivit allvarligt skadad, det är lätt att spelarna vrider fötter när de fastnar i klistret. Det blir samma problem med bollen. Vi behöver tvätta bollarna också, och det finns spelare i laget som vägrar vara med på träning för riskerna, berättar Muffe Bajraktarevic.
Futsalklubben har presenterat sin egen lösning på problemet.
– Vi har föreslagit att hallen ska städas med en särskild såpa, speciellt anpassad för att ta bort handbollsklister. Så görs i andra kommuner och där fungerar det att ha båda sporterna i samma anläggning. Eriksdalshallen i Stockholm där Hammarby spelar är ett exempel, säger Muffe Bajraktarevic.
Ytterligare en förändring krävs, menar han.
– Vi behöver använda separata handbolls- och futsalmål. Klistret fastnar även i näten. Att respektive klubb får ta fram och plocka undan sina egna är enklast.
Sporten gör ett nedslag i Mässhallen och kan konstatera det uppenbara: att det är klister kvar på golvet även efter rengöringen. Allra värst är det runt målen. Stolparna är rejält nedgrisade och klibbiga, precis som nätet som bollarna kommer i kontakt med. På golvet framför mållinjen ser man flera tydliga bollmärken från klisteravtryck.
– När man ska glida ut som målvakt kommer man ju ingenstans. Du ser ju, jag fastnar med benet, säger Nicklas Jöbring som är målvaktstränare och tredjemålvakt.
Skulle du påstå att det är en skaderisk?
– Absolut. Man kan vrida till knäna om man fastnar. Bollarna blir också klistriga så man kan fastna på dem. På grund av klistret här i hallen blir det ju inte det där snabba spelet heller.
Skyttekungen Esat Jashari är också less på situationen.
– På uppvärmningen nyligen stod jag och passade bollen bara. Men jag fastnade med skon och höll på att vrida till hela foten, berättar han och skakar på huvudet.
Marcus Hjertqvist, lokalstrateg på kultur- och fritidskontoret, konstaterar att det inte har gått att få ordning på klisterproblematiken.
– Det verkar vara knepigt i just Mässhallen. Vi har en kontinuerlig dialog med städbolaget och de har försökt massa saker, jag vet inte varför det inte blir bra där. I andra anläggningar där idrotter som också är känsliga för att fastna i golvet (innebandy och rollerderby) och delar med handbollen, som i Åby arena och Sandbyhovshallen, har vi inte fått några synpunkter, säger Marcus Hjertqvist.
Och lösningarna som NFK presenterat?
– Att använda andra städmedel är något som vi också har framfört, vi har fått rekommendationer av handbollsföreningarna som vi fört vidare till städ. Målfrågan har vi funderat på. Där är risken att det inte sköts och då blir det bara en korttidslösning. Det är heller inte billigt med nya handbollsmål. Så det är inte den första lösningen vi tittar på. Men jag delar deras frustration och förstår dem, säger Hjertqvist.
Sporten har varit i kontakt med Robert Stipesevic, HR-chef på städbolaget Exiso, som utför arbetet. Han svarar i ett mejl:
"Vi använder i dagligt arbete alltid miljömärkta kem och vatten. När det gäller klister som i detta fall använder vi kända beprövade medel från kunniga leverantörer. Vi följer upp just nu och håller hela Mässhallen under uppsikt och utför kontroller dagligen för att säkerställa vår leverans av städ. Våra kontroller under den senaste veckan har inte visat på några avvikelser direkt efter städ. Vi har också varit i kontakt med Norrköpings kommun för att se över eventuellt ytterligare behov av anpassning av frekvenser, städtider och bokningar för att skapa en helhetslösning".