Publikstödet är ett nytt koncept som lanserades i år. Det har dragits igång av Svensk Elitfotboll och Unibet och syftet är att hylla publiken samt stötta lagen ekonomiskt.
De 32 elitklubbarna – allsvenskan och superettan – får dela på 20 miljoner kronor. Pengarna fördelas baserat på hur mycket publik varje lag hade och hur ökningen var jämfört med förra året.
I ett pressutskick låter man meddela att AIK vann. För det får "Gnaget" 1 442 000 kronor att pytsa in till sina ungdomar. Tvåa blev Malmö FF medan tredjeplatsen kneps av Hammarby IF.
IFK Norrköping hamnade på en elfteplats. I årets allsvenska lockade man totalt 120 761 åskådare till de 15 hemmamatcherna på "Parken". Det är en ökning med 77 personer gentemot fjolåret.
– Vi kommer att investera pengarna i verksamheten oavsett om det handlar om personal eller saker att använda för att förbättra verksamheten, säger Daniel Lindahl som nämner bollar, gps-enheter, kläder och resor som exempel på där summan kan göra nytta.
IK Brage var den elitklubb som fick minst pengar, ändå fick Borlängeklubben 233 000 kronor.
– Otroligt kul att den första säsongen med Publikstödet råkar sammanfalla med denna drömgräns på över tre miljoner arenabesökare. Publiken är det som gör svensk fotboll unik och syftet med detta initiativ handlar just om att hylla alla fantastiska supportrar, säger Anders Falk, sponsorchef på Unibet i pressmeddelandet.