Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Pekings" publik ökade allra mest

Fotbollen och inte minst IFK Norrköping är de stora vinnarna när SVT presenterar sin ambitiösa "Publikbarometer". Allsvenskan rycker ifrån hockeyns SHL – och "Peking" är det lag som ökat mest av alla stora idrottsklubbar i landet.

Foto: Niclas Sandberg

FOTBOLL2016-04-05 13:45

Under guldåret 2015 gick IFK från blygsamma 5 888 i snitt 2014 till 10 296. Det är en ökning med hela 75 procent, något som inte ens Hammarby med fantastiska 25 507 åskådare kunde matcha ("Bajens" ökning var 25 procent jämfört med tidigare säsong).

IFK Norrköping avancerade dessutom från 16:e plats till sjätte när de mest publikdragande lagen jämförs i idrotts-Sverige.

Den listan innehållet förövrigt åtta allsvenska klubbar på tio-i-topp.

Hockeylagen Frölunda (sjua) och Malmö (tia) har som enda icke-fotbollsklubbar lyckats ta sig in. Linköpings HC gick från 17:e till 15:e plats med en ökning på fem procent till 6 125 personer i snitt hemma i Saab Arena.

– Jag är fullständigt övertygad om att det är helt avgörande många matcher när det gäller på slutet och man känner att man har publikens stöd. Utan att själv ha varit på planen kan jag känna hur taggade spelarna blir, säger Norrköpings nye klubbdirektör Patrik Selin till SVT Sport.

Selin var inte med i föreningen när nya ståplatsläktaren "Curva" Nordahl invigdes inför förra säsongen, men tvivelsutan har draget på stå bidragit till de ökade siffrorna. Till hemmapremiären mot Kalmar ikväll har man sålt cirka 10 000 biljetter i förköp.

– Vi har ökat våra säsongskort med 50 procent så det ser otroligt bra ut inför denna säsong. Det är absolut jätteviktigt för ekonomin men framför allt är det viktigt att känna att vi har stöd på matcherna. Har vi inte folkets stöd så spelar inte bra ekonomi så stor roll, fortsätter Patrik Selin.

Det råder en publikboom inom svensk idrott och framförallt bland de största lagen. Att 17 av 20 lag i topp ökar har inte tidigare hänt under de sju år SVT gjort publikundersökningen.

– En anledning är att de svenska anläggningarna nu börjar komma ifatt kvalitetsmässigt, folk vill komma av rent anläggningstekniska skäl, säger Lars-Christer Olsson, ordförande i svensk elitfotboll.

Hockeyn och fotbollen dominerar stort och bland de 35 bästa publiklagen är det bara ett som finns i en annan sport. Det är handbollens mästare Kristianstad som ännu en säsong haft fullsatta hus i princip hela säsongen.

Speedwayens Dackarna och bandyns Villa är de andra klubbarna som slår sig in närmast fotbollen och hockeyns publikmagneter.

På damsidan är Eskilstuna United (fotbollsallsvenskan) överlägset bäst.

Bland förlorarna finns svensk basket som ramlade ur topp-tio-listan sedan speedwayallsvenskan ökat och klivit in på nionde plats.

(Folkbladet)

Barometern

Största publiklagen (ökning inom parentes): 1) Hammarby IF, 25 507 (+25%), 2) AIK, 20 983 (+28%), 3) Malmö FF, 17 332 (+23%), 4) Djurgårdens IF, 15 484 (+18), 5) IFK Göteborg, 14 350 (+34), 6) IFK Norrköping, 10 296 (+75%)...15) LHC, 6 125 (+5%).

Största ligorna: 1) Fotbollsallsvenskan, 9 967 (+40%), 2) SHL, 5 846 (-3%), 3) Speedway elitserien, 2 587 (-2%), 4) Ishockeyallsvenskan, 2 514 (-16%), 5) Superettan fotboll, 1 623 (-50%), 6) Handboll elitserien, 1 509 (+4%), 7) Bandy elitserien, 1 412 (-1%), 8) Innebandy superligan, 1 015 (+1%), 9) Speedway allsvenskan, 976 (+24%), 10) Fotboll damallsvenskan, 907 (+8%).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!