IFK Norrköping säkrade sitt första SM-guld på 26 år och har – trots ett par tunga spelartapp – lyckats förbli ett lag i den allsvenska toppen. Med halva serien spelad är "Peking" tvåa, bara en poäng efter Malmö FF.
Mårten Jacobsson förbereder för nya publikfester på Östgötaporten. Spelprogrammet hemma ser riktigt intressant ut med möten mot Örebro, Malmö FF och IFK Göteborg som alla är med och utmanar på allvar.
Dessutom kommer ett krisstämplat Djurgården med en stor klack i ryggen.
– Roliga matcher. Absolut, myser Jacobsson och bläddrar tillbaka i historien.
1967 snittade IFK 10 788 personer hemma. Året efter: 11 200. Sedan dess har inte klubben lyckats att snitta 10 000 åskådare två år i rad.
Det ser ut att ändras nu.
– Det ska det göra. Vi ska komma över 10 000, slår Jacobsson fast.
Idag ligger hemmasnittet på 10 787. Siffror som placerar IFK sexa i publikligan. Guldåret lockades i snitt 10 296 personer för att se IFK.
Närmast kommer Örebro SK till Östgötaporten. En match som oftast får stämpeln "derby" och som har alla förutsättningar att dra storpublik.
– Jag tror inte att resultatet mot Sundsvall, oavsett hur det går, kommer att spela in. Mellan 13 000 och 16 000 ska det bli, fortsätter Jacobsson som var förvånad att inte mer människor hittade till lördagens 2–0-seger mot Gefle i högsommarvärmen.
5 779 såg Kamraterna säkra upp tre poäng och ta igen på Malmö FF.
Jacobsson:
– Av 7 000 årskort var det bara 3 800 som kom. Det är lite synd när det är dukat och festen är här. Det var fantastisk stämning mot Rosenborg och Curvan lyfte det även mot Gefle. De har verkligen hållit klassen. Jag hade hoppats på ett större engagemang. Jag trodde på mer – även om det var extremt varmt och tredje hemmamatchen på åtta dagar.
Innan säsongen var det sagt att Mårten Jacobsson skulle frigöras från övriga arbetsuppgifter och bara se till att sälja biljetter och fylla Östgötaporten.
– Men jag har kvar kontakten med kunder och arbetar med att sälja sponsorpaketet. Det är fantastiskt kul jobb. Det går bra för laget och föreningen nu, men det finns saker att förbättra.
Som?
– Öka upplevelsen. Se till att man får en upplevelse över det vanliga när man går på match. Att göra det enklare att sälja och få tag på biljetter. Det är bara 9 000 som kan se matchen under tak. Där tror jag att man måste ändra så att man kan erbjuda alla att sitta under tak.