Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mbappé får kritik – av snabbmatskedja

Franska fotbollsförbundet ändrade sig efter Kylian Mbappés bojkott. Nu kritiseras den franske anfallaren – av Kentucky Fried Chicken.

Frankrikes och PSG:s Kylian Mbappé. Arkivbild.

Frankrikes och PSG:s Kylian Mbappé. Arkivbild.

Foto: Laurent Cipriani/AP/TT

Fotboll2022-09-21 11:08

Alain Béral är vice ordförande för snabbmatskedjan KFC:s verksamhet i Frankrike som är en av det franska fotbollsförbundets (FFF) officiella partner. Béral anser att Mbappés krav på att ändra bildrättighetsavtalet, som landslagsspelarna är bundna till, kommer från en "ungdomskris", skriver L’Équipe.

Béral säger att det är en fråga mellan Mbappé och FFF men oroar sig samtidigt för att färre privata företag kommer att vilja finansiera förbund och ligor om vissa spelare inte längre vill skriva på avtalen.

Tidigare i veckan gav FFF efter för Mbappés krav vilket gör att de nu kommer göra om bildrättighetsavtalet.

Det nuvarande avtalet, som gällt sedan 2010, kräver att alla spelare ställer upp på olika tillställningar med landslagets sponsorer. I utbyte får spelarna 25 000 euro för varje landskamp de spelar. Mbappé ansåg dock att överenskommelsen var orättvis då bilder på vissa spelare används mer än andra.

Redan i mars bojkottade PSG-anfallaren ett marknadsföringsevent gällande frågan och han hotade även att inte vara med på tisdagens fotografering med en av landslagets sponsorer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!