Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Klart: IFK hämtar viktig pusselbit från LHC

Det blev som Sporten avslöjade: Michael Sturehed plockas in från LHC och får titeln kommersiell chef. "Jag är mycket motiverad", säger IFK:s senaste nyförvärv.

Michael Sturehed byter Saab Arena mot Platinumcars Arena.

Michael Sturehed byter Saab Arena mot Platinumcars Arena.

Foto: Per Bergsten

Fotboll2021-09-01 12:03

Det är en hett efterlängtad pusselbit på marknadssidan som nu är klar. IFK Norrköpings nya organisation sökte efter en sälj- och marknadschef som ska komplettera klubbdirektören Magnus "Munken" Karlsson, som ännu inte har kommit på plats.

Redan under tisdagskvällen kunde Sporten avslöja att namnet som IFK har fastnat för är Linköpings HC:s marknadschef Michael Sturehed.

Dagen därpå bekräftades det när IFK presenterade honom på hemsidan. Dock med en modifiering: Michael Sturehed får titeln kommersiell chef.

– Genom att ändra titeln till kommersiell chef kan vi göra rollen bredare och samla alla intäktssidor under samma person. Detta kommer skapa en tydligare rollfördelning mellan klubbdirektör och kommersiell chef samtidigt som vi får en person som får ett helhetsansvar över alla våra olika intäkter från biljettförsäljning till partneravtal, förklarar IFK:s ordförande Sakarias Mårdh till klubbens hemsida.

52-årige Sturehed får alltså liknande arbetsuppgifter när han nu tar klivet mellan länets två största klubbar. Han beskrivs som en kompetent yrkesmänniska med lång erfarenhet från olika branscher gällande kommunikation, marknadsföring och försäljning mot både privatpersoner och företag.

– Genom mina tidigare erfarenheter förstår jag betydelsen av bra och starka arrangemang för att bygga en positiv kundupplevelse. Både hockeyn och fotbollen har sina utmaningar och det som förenar dessa verksamheter är att båda måste förstå att man är i “evenemangsbranschen för idrott” och att allt handlar om att öka kundvärdet, detta oavsett om det handlar om privatpersoner eller företag, säger Michael Sturehed till hemsidan.

Kraven är högt ställda i IFK Norrköping. Nyligen deklarerade IFK:s tillförordnade klubbdirektör Örjan Hansson att målet är att nästan dubblera marknadsintäkterna för att få driften att gå ihop.

– Beroende på hur man räknar idag ligger marknadsintäkterna någonstans mellan 17 och 20 miljoner kronor. En stad som Norrköping borde ligga i spannet runt 30 miljoner. Om man är duktig går det nå 35 miljoner, men då krävs det tid, sa Hansson till Sporten.

Sturehed är redo för utmaningen:

– Det känns jättebra och jag är mycket motiverad att börja arbeta tillsammans med alla duktiga kollegor som finns inom IFK.

Sakarias Mårdh är glad att föreningen har gått i mål med den här värvningen.

– Det är ytterligare en pusselbit som faller på plats för att vi ska kunna åstadkomma våra mål. Vi känner också att det kommer bli en otroligt bra kombination av kompetens, erfarenhet och personlighet tillsammans med vår tillträdande klubbdirektör. Vi är också otroligt intresserade av vad vi inom fotbollen kan lära av hur man arbetar inom hockeyn med intäkter och försäljning, säger Mårdh till hemsidan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!