IFK spänner publikbågen: "Ska vara lika intressant"

Jenny Nilsson jobbar för ett nytt publikrekord på lördag. "Vi lägger krut på det", säger hon inför IFK:s seriefinal mot obesegrade Växjö.

Jenny Nilsson är ny i IFK:s evenemangsgrupp och hoppas på stort intresse i lördagens seriefinal.

Jenny Nilsson är ny i IFK:s evenemangsgrupp och hoppas på stort intresse i lördagens seriefinal.

Foto: Johny Daagh

Fotboll2022-09-29 12:30

1820 åskådare kom till IFK:s hemmamatch mot Bromölla den 6 augusti, med viss draghjälp av herrarna som spelade strax innan.

Kan den siffran slås på lördag när damlaget står för sin häftigaste match hittills?

– Det kan absolut bli så och det är vårt mål. Framför allt hur vi väljer att driva arrangemanget. Man skulle kunna göra någon halvdan, medelmåttig variant, men vi lägger krut på det. Här gäller det att lyfta, säger Jenny Nilsson och påpekar samtidigt att det är svårt att ha någon förhandsinformation om publikintresset, bland annat eftersom alla som har årskort till herrarna går in gratis.

undefined
Jenny Nilsson är ny i IFK:s evenemangsgrupp.

 Hon är ett färskt IFK-nyförvärv på arrangörssidan. Hennes roll är evenemangskoordinator vid sidan av huvudansvarige Mårten Jacobsson men på dammatcherna är hon evenemangsansvarig.

Hon har kommit in i jobbet med stor entusiasm även om hon inte har någon egentlig fotbollsbakgrund.

– Jag studerar nu inom specialpedagogik och har tidigare jobbat med service och pedagogik, berättar hon.

 I förra matchen testade IFK ett nytt grepp med att bjuda in grundskoleelever med familjer. Det slog väl ut och nu, inför seriefinalen mot Växjö, har Jenny Nilsson varit ute i ett par andra skolor.

– Vi vill att de ska kunna hitta en idol inom damfotbollen. Det är väldigt aktuellt med genusperspektiv hos rektorer och pedagoger. Att vi då möter upp med det här är "wow" för dem. Det är inte till en herrmatch vi bjuder på fri entré. Det är inte IFK Norrköping vi ska lyfta, det är flickan, damen, kvinnan och det har ju mottagits jättepositivt.

Det funkade bra i söndags.

– Ja. Att se den här glädjen hos pojkarna och flickorna efter matchen när vi hade autografskrivning, det var fantastiskt. Även damerna på planen och deras prestation blir sedd på ett annat sätt. Det var nya besökare som såg sin första dammatch och det var jättekul. Det är det vi jobbar för, att det ska vara lika intressant och värderas lika högt.

 Den här nya kampanjen har självklart hjälp av att laget går som tåget och just nu ligger på allsvensk plats.

– Absolut, tjejerna på planen och ledarna vid sidan är grymt bra, men jag som kommer in utifrån ser kanske på sporten med andra ögon än de som har varit här länge. Jag brinner ju för hela evenemanget, inte bara fotbollen, och ser potentialen här. Nu har det lyft och det känns jättekul. I förra matchen hade vi Dansverkstan här och då blir det också en annan festligare känsla. Vi bjuder upp till dans här ute redan innan. Det ska synas att det är match. Ett liv, ett lag och så syns vi på lördag igen, säger Jenny Nilsson med ett leende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!