Säsongen är över för IFK Norrköpings representationslag. På publiksidan ökar herrarnas snitt sett till i fjol, om än marginellt. Herrarnas publiksnitt ökade med 0,3 procent från 8 050 till 8 073 snittåskådare, trots att laget var låg på den undre halvan större delen av säsongen. Det följde också trenden i stort: allsvenskan var populärare än någonsin under sitt 100:e år. Nära 2,6 miljoner åskådare såg matcherna i ligan i år – en ny rekordsiffra och det högsta snittet för en serie med 16 lag.
Damernas publiksnitt sjunker från 1 907 till 1 270 åskådare, men IFK hade i fjol extra draghjälp av det första derbyt mot Linköping och Hammarbys guldmatch. Sett till matcherna mot resten av serien ökade däremot snittet med 13,8 procent, från 765 till 871 åskådare.
– Det är bra att det går i rätt riktning, vi vill alltid ha högre publiksiffror. Sen har vi en verklighet att förhålla oss till sportsligt, men också olika trender som finns. På damsidan var det lite dopat förra säsongen med LFC-matchen och Hammarby, men tar man bort dem har vi en viss ökning, säger klubbchefen Michael Sturehed.
– På damsidan hoppas man se de stora kliven komma framöver. Det är inte bara vi, utan många lag, som vill ha en större publik på damsidan. Det är viktigt. Vi är ganska nöjda ändå med tanke på utfallet. Efter den här säsongen känns det bra att vi landar strax över föregående år.
På damsidan hamnar IFK på fjärdeplats i publikligan, slaget av Hammarby, Häcken och Piteå.
– Just på damsidan tror jag hela ligan behöver jobba hårdare med publikrekryteringen på olika sätt. Det är fel att säga att man är nöjd, men det är skönt att vi ökar. Där ligger en utmaning för alla klubbar att jobba stenhårt tillsammans med att skapa bra matchevenemang.
Hur ska ni ta kliv där?
– Det är det jag jobbar med nu: vi har inga svar nu. Vi måste se vad vi gjort och vad vi kan förändra. Så är det med alla organisationer. Man kör på i ekorrhjulet när säsongen är i gång, sen måste man ju reflektera en kort stund innan man sätter ut pinnarna inför nästa säsong.
IFK:s utvärdering pågår för tillfället. Klubben tittar på alla delar som rör publiken. Inför säsongen jobbade IFK med kombinationskort för dam och herr samt en del kampanjer under sommar och höst.
– Vi gör mätningar och tar in både mjuk och hård data. Vi har frågeformulär, vi jobbar på olika sätt. Det är lite tidigt att få en klar bild av vad man ska göra annorlunda. Inom en kort framtid kommer vi kunna säga vad vi kan tillföra nästa år för att göra evenemangen bättre, säger Michael Sturehed.
IFK hade budgeterat med 23,5 miljoner kronor i publikintäkter.
– Publikintäkterna ligger ungefär i fas. Det är inte klart exakt vad det landar på, men det är inte långt ifrån. Vilket är bra, det är den ena sidan. Det är både antalet man vill få upp och självklart också att få betalt för platserna. Med det sagt: vi är ganska nöjda med stor insikt över hur säsongen har varit, säger Michael Sturehed och syftar på herrarnas sportsliga säsong.
– Allt kring elitidrotten påverkas av hur resultaten går. Det påverkar även publiktillströmningen.
Blir det ett plus- eller minusresultat?
– Jag tror att vi ligger ungefär där vi tänkt oss gällande budgeten. I en publikbudget ska man egentligen göra ett par revideringar under året. Det hänger ihop med hur spelschemat läggs, var på säsongen man har de stora publikmatcherna och hur tabelläget är i samband med de matcherna. Vi ligger i den fas som vi tänkt oss, det är positivt trots herrarnas säsong.
När speldatumen läggs påverkar publiktillströmningen, enligt Michael Sturehed.
– Rättighetsinnehavarna ska välja och polisen ska säga sitt. Det är många frågor som ska vävas in. Att ha en lördagsmatch klockan 16 mot en måndagskväll klockan 19 – det är en väldigt stor skillnad.
Hur mycket kan ni påverka den typen av beslut?
– Vi kan lägga in önskemål när serien börjar planeras. Dels framför allt om vi skulle ha andra aktiviteter, till exempelvis en cup, under en viss period. Sen försöker de uppfylla så många de kan, men det är ändå 28 hemmamatcher som ska planeras.