Nyligen gick IFK Norrköping ut med en förändrad ekonomisk prognos som pekar på drygt åtta miljoner netto i transferintäkter, kontra 15 miljoner som stod i budgeten.
När NT frågar ordföranden Sakarias Mårdh om prognosen hänvisar han till Michael Sturehed.
– Vi kunde hållit kvar och skrivit 13 miljoner. Närmare jul kanske vi säljer för det ändå, men vi måste ha försiktighetsprincipen. Det bör man ha i alla bolag och även i föreningar som vår, säger klubbchefen.
Anledningen att ni ändrade prognosen just nu är kopplat till att transferfönstret stängt?
– Nej. Vi lovade medlemmarna att ha information under våren, vilket vi hade, och även under början på hösten. Vi kommer säkert ha en prognos någonstans i slutet på oktober eller början på november också. Enligt vårt nya sätt att jobba för att medlemmarna ska se hur det utvecklar sig.
En potentiell transfer i, låt säga, december i stället för januari påverkar följaktligen årets resultat.
Men IFK har haft låga transferintäkter över en längre tid. Senaste försäljningen som kan klassas som större är Ishaq Abdulrazaks flytt till belgiska klassikerklubben Anderlecht sommaren 2022.
Vi frågar Michael Sturehed vilket ansvar klubbledningen tar i den frågan.
– Den avgörande faktorn är att hålla i arbetssättet med att vara en utvecklande klubb. Då får man över tid betalt i bra transferförsäljningar. Det är bara så vi kan hjälpa till att styra det, säger han.
– Den hårda ekonomiska sanningen är en sak och fotbollsresultat något annat. Det där sitter ihop, men vi måste på något sätt kunna se två saker på en gång utan att förhasta oss. Det är en avgörande faktor att kunna göra en krass kalkylering samtidigt som vi måste hålla i den fotbollsmässiga utvecklingen som bygger på att yngre spelare över tid ska få plats och skapa försäljning.
Att det inte har blivit någon stor försäljning på senare tid – vad säger det om er strategi och ert truppbygge?
– Jag vill inte kommentera det. Självklart hade vi hoppats på det, men nu är vi i den här situationen och får hantera det därefter. Det är farligt att mitt i säsongen börja recensera sig själv. Vi måste jobba framåt och tro på det vi gör i grund och botten. IFK är en solid verksamhet på många sätt. En stor del av fotbollsintäkter är transferintäkter, så är det i hela världen. IFK lever inte i en egen bubbla, självklart måste vi också sälja spelare.
Hur ska utvecklingen brytas?
– Som jag sa: det gäller att hålla i sitt arbetssätt och våga tro på den modell vi har vad gäller fotbollsmässiga tankar och strategier. Är man uthållig kommer försäljningen över tid.
Hur tycker du att er modell fungerar?
– På kort sikt kan vi säga att vi inte lyckats sälja i år, det är bara att bekräfta och vi är väldigt öppna med det. Men över tid ska man säkert årligen ha en snittförsäljning som ligger en bit upp mot det vi har budgeterat.
– Det handlar också om att vi har haft stora försäljningar tidigare, betydligt större än vad man behöver ha för snittköp. Det har gjort att föreningen klarar av perioder där vi inte säljer. Det är som vilken verksamhet som helst, man måste orka med uppgångar och nedgångar. Det är egentligen inget konstigt mot någon annan förening eller verksamhet. Vi ska bara fortsätta jobba på. Till slut släpper det.
Hur mycket likvida medel lär ni ha med er in i vintern? Kommer ni ha pengar att värva för?
– Föreningen har en ganska god likviditetssituation för tillfället. Kan vi bara följa mönstret vi gör nu kommer vi kunna arbeta under nästa fönster också. Sen är det så att vi måste lära oss att se flera fönster på rad och inte se enskilda fönster. Saker kan alltid hända i enskilda fönster, men planeringen inom verksamheten måste hela tiden vara ett par fönster framåt. I dagsläget har vi ingen transferram för kommande vinsterfönster, den sätts senare på rekommendation till styrelsen.
Som läget ser ut nu kommer ni ha pengar att värva för i vinter?
– Ja.
Ökningen i spalten med personalkostnader, som gått från drygt 78 miljoner i budget till en bit över 80 miljoner i den färska prognosen, är direkt kopplad till herrlaget. Även förra säsongen överskred IFK:s lönekostnader budget, då klubben landade på 84,9 miljoner kronor i stället för knappt 76 miljoner kronor.
– Målsättningen är alltid att budgeten ska hållas, men så blev det inte i år. Vi hade kanske räknat med att några lönekostnader kopplade till sporten skulle försvinna, säger Michael Sturehed.
Ni hade räknat med att bli av med någon mer spelare?
– Jag vill inte använda ordet spelare. Personalkostnaden ska hålla den budgeten vi sätter. Av flera olika skäl har vi inte lyckats med det. I vår verksamhet, som är väldigt personalkostnadstung, är det extra viktigt att det ligger inom ramarna.
Generellt sett: upplever du att ni har kontroll på era kostnader?
– Ja.
IFK har tidigare kommunicerat att klubben ämnar öka marknadsintäkterna ytterligare. 2023 växte fotbollsföreningens sponsor- och reklamintäkter från 18,9 miljoner 2022 till 20 miljoner kronor.
Nu flaggar IFK för att årets utveckling blir sämre än förväntat. Prognosen säger 21,6 miljoner i stället för budgetens knappa 23 miljoner.
– Nu är läget betydligt bättre än vad jag trodde året skulle bli, jag var ju ganska pessimistisk när jag kommenterade det i juni med tanke på konjunkturen, säger Michael Sturehed.
– När man läser en prognos mot en budget ska man ha med sig att marknadsintäkterna har gått upp för fjärde året i rad. Vi är inte helt missnöjda faktiskt, vi ligger bra med trots det konjunkturläge vi är i.
IFK har tidigare budgeterat med att gå 23 miljoner back. Prognosen pekar mot minus 30 miljoner.
Vi frågar Michael Sturehed vilka konsekvenser det kan få för föreningen nästa år.
– Koncernmässigt kommer vi komma ut med ungefär samma som det var budgeterat. Målsättningen är som sagt alltid att budgeten ska hållas, men nu finns skäl som gör att vi inte kan det. Den största delen är transferintäkten. Det är en viktig del för alla elitidrottsklubbar, framför allt inom fotbollen, säger han.
Rättelse
Artikeln har uppdaterats efter publicering.
I en tidigare version av artikeln jämförde NT IFK Norrköpings och Elfsborgs marknadsintäkter. Men klubbarna redovisar dem på olika sätt och jämförelsen blev därför otydlig.
2023 kom Elfsborgs 28,9 miljoner kronor i marknadsintäkter uteslutande från fotbollsföreningen. IFK Norrköping hade samma år 20 miljoner kronor i marknadsintäkter i fotbollsföreningen, men hade till skillnad från Elfsborg ytterligare sju miljoner kronor i resten av koncernen. Så de totala marknadsintäkterna i klubbarnas koncerner uppgick 2023 till 27 miljoner (IFK) respektive 28,9 miljoner (Elfsborg).