Lars snabbast i racet på tippen
Han var den mest långväga föraren, den näst äldsta i tävlingen och den snabbaste.Lars Abrahamsson, 53, från Stenungsunds MS på västkusten vann RS-tävlingen Tippracet i Finspång med mindre än en sekunds marginal till Richard Hartzell, Norrköpings MK.
Lars Abrahamsson hade åkt ända från Ljungskile i västsverige för att åka RS-tävlingen Tippracet i Finspång. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
- Det var tiotalet förare mer än i fjol, förkunnade nöjde tävlingsledaren Anders Bengtsson som slapp några större incidenter och förseningar.
40-talet seniorer och resten juniorer och debutanter gav sig ut på den exakt 1,5 km långa banan. Tre omgångar avverkades och enbart den bästa tiden i de tre omgångarna fick förarna räkna.
Lars Abrahamsson visade stor jämnhet. Han kom tvåa i första omgången och åkte forrtast både i den andra och i den tredje. Det skilde två tiondelar på de två sista omgångarna. 1.40,87 och 1.40,89. Tala om jämnhet.
Lars var en av få deltagare som kom utanför länsgränserna och den ende som rattade en Saab V4. Han bor i Ljungskile, tävlar för Stenungsunds MS och trivs i östra delen av Sverige. Han gör täta tävlingsnedslag i våra trakter.
- Det kommer sig av att vi inte kör RS-tävlingar på västra halvan av Sverige. Jag kör enbart RS numera. Jag har kört i Östergötland och Sörmland sedan 1987-88. Jag började med rally 1974 och har kört precis i 30 år vid det här laget. Jag har alltid kört Saab V4, berättar Lars Abrahamsson.
I påskas blev han tvåa i Söderköping och 1 maj vann han en RS i närheten av Åtvidaberg.
I förra årets Tipprace var Lars inte på prispall. Han hade problem både med bilen och med körningen. Nu fungerade både det ena och det andra.
Hartzell nära
I söndags var det NMK:s Richard Hartzell som hårdast pressade Lars Abrahamsson. Rickard var bäst efter första omgången på tiden 1.41,56. Andra omgången tvingades han bryta sedan bränslepumpen gått sönder. Den bytte han i pausen och var sedan näst snabbast i slutomgången på 1.42,48.
Resultat:
Seniorer: 1) Lars Abrahamsson, Stenungsunds MS, Saab V4, 1.40,87, 2) Richard Hartzell, Norrköpings MK, Saab,1.41,56, 3) Micke Andersson, SMK Östgöta, Saab, 1.43,78, 4) Mikael Andersson, MK Kinda, Saab 99, 1.43,89, 5) Peter Hålling, NML, Opel, 1.44,32, 6) Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, Volvo, 1.44,37, 7) Micke Andersson, NMK, Saab, 1.44,58, 8) Richard Hålling, NMK, Opell, 1.44,75, 9) Inge Johansson, MK Ramunder, Suzuki, 1.44,84, 10) Mickael Ekholm, LMS, Saab 99, 1.45,30, 11) Kenneth Brangenfeldt, MK Ramunder, Volvo, 1.45,61, 12) Tomas Wärn, NMK, Saab 900, 1.46,06, 13) Niclas Svensson, MK Ramunder, Opel, 1.46,65, 14) Roger Lundh, MK Kinda, Saab 99, 1.46,66, 15) Tomas Rydell, FMS, Opel. 1.46,78.
Juniorer: 1) Cenny Wall, NMK, VW Golf, 1.48,51, 2) Rasmus Pettersson, SMK Valdemarsvik, Volvo, 1.151,50, 3) Björn Lilja, SMK Motala, Peugeot, 1,53,73, 4) Mattias Sääv, SMK Valdemarsvik, 1.53,94, 8) Zandra Nilhed Andersson, NMK, Saab, 2.01,80, 10) Fredirk Karlsson, fMS, Volvo 360, 2.05,51.
Debutant: 1) Tomas Persson, FMS, Volvo 240, 2.10,35, 2) Magnus Fahlstedt, MK Klocket R.T, Volvo, 2.10,71, 3) Markus Asplund, SMK Motala, Saab 900, 2.22,43.