Vargarna ger upp

Det blir ingen elitspeedway i Norrköping 2015. Vargarna kastar som väntat in handduken och gör en omstart i allsvenskan.

9 september 2014 16:33

I kväll presenterade den anrika föreningen, bildad 1947 av Arne "Vargfar" Bergström, sina funderingar kring det som varit och tankarna för framtiden.

– Klubben har gått 1,8 miljoner kronor back de senaste fyra åren och vi vill naturligtvis inte köra föreningen i "konken", säger Torsten Sahlin, Vargarnas färgstarke viceordförande som nyligen lånade ut 900 000 kronor (mot noll procent ränta!) för att skulderna skulle kunna betalas.

Det bästa med det är att det nu inte finns några andra fordringsägare än just Torsten Sahlin.

– Årets resultat pekade mot ett underskott 6-800 000 kronor. I och med pengarna jag sköt till kan klubben lösa ett extern lån som är några år gammalt, samt blir det lite pengar över för kassan.

Enligt Sahlin har beslutet fått ett positivt mottagande.

– De som varit sura över det sportsliga i det här har tänkt om när man mer ingående fått förklarat det ekonomiska läget. Publik och sponsorer som hört av sig tycker att vi tagit ett modigt beslut.

När får vi åter se speedway på högsta nivå i Norrköping?

– Det bestämmer publiken och sponsorerna, men vi kommer inte försöka förrän vi byggt upp en pengareserv. För allsvenskan handlar det om 300 000 kronor men för elitserien snarare en miljon.

Från och med nu har klubben klara överskottsmål för verksamheten.

– Hälften av vinsten ska hamna i en buffert och andra hälften användas för att amortera av skulden till mig.

Allsvensk speedway innebär att kostnaderna för förartruppen kapas till en tredjedel av dagens nivå.

Samtidigt sjunker intäkterna från publik och sponsorer.

Fast meningen är ändå att Vargarna ska sticka ut i allsvenskan nästa säsong. Detta genom att satsa på ett "Östgötalag", alltså ett varglag med endast lokala förare.

Norrköpingsprofilerna Victor Bergström och Sebastian Carlsson kommer att erbjudas kontrakt, liksom Motalagrabben Daniel Davidsson som bröt benet i våras och missade nästan hela säsongen.

Utländska förare? Möjligen som reserver.

– Vi vill köra svenskt i första hand. Publiken har haft önskemål om fler svenskar i laget så jag hoppas detta lockar.

Några sportsliga ambitioner?

– Vi bedömer att vi ska kunna få ihop ett lag för övre halvan av allsvenskan, slutar Torsten Sahlin.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Pär Andersson