Siffrorna som Dolphins tar sikte mot i torsdagskvällens ligapremiär – vilken sänds på sajten precis som samtliga lagets ligamatcher den här säsongen – hemma mot Köping Stars är i första hand två.
1) 2 021 – rekordsnittet som klubben nådde under förra säsongens grundserie.
2) 2 318 – antalet som kom till Stadium arena i hemmapremiären i oktober 2022.
– Jag är nöjd om vi når upp till något av dem. Det är målet, säger klubbdirektören David Bergström.
Vad pekar biljettförsäljningen mot?
– Prognosen säger drygt 2 000. Vi promotade inte förrän efter cuphelgen. Men jag håller tummarna för att det ska bli ett fullt hus när vi ska hissa bannern för SM-guldet 2023 och premiärvisa vår nya introfilm.
Hur har ni jobbat – och kommer att jobba inför matcher?
– Som alltid, vi är ute på skolor med flera av spelarna. En per vecka, minst en per hemmamatch. Sociala medier, vår egna kanaler. Vi ska synas, bygga varumärket. Vi arbetar så brett det är möjligt, säger klubbdirektören som vid flera tillfällen förklarat framgångsreceptet där mer fartfylld basket, en större tillgänglighet, vision om 50/50 i könsfördelning av medlemmar och en mer attraktiv restaurang i arenan är några av ingredienserna.
Efter tre raka SM-guld känner David Bergström att de positiva vibbarna för Dolphins fortfarande är stora.
– Många vill följa vår resa, det pratas mycket basket. Om man kommer till Stadium arena under hösten och vintern, när man är i större behov av glädjestunder, kommer man lämna med en bra upplevelse och fylld av energi. Det är jag övertygad om. Även om vi i första hand tävlar sportsligt är vi också i underhållningsbranschen, poängterar han.
Dolphins har ökat antalet sponsorer, sålt fler årskort – drygt 350 stycken – och fått rekordmånga säsongsbokningar till VIP-borden i restaurang Time out.
– Många tittar redan framåt, hör att folk vill säkra sin plats till slutspelet redan nu. Det var svårt att få biljetter i våras. De som var med i arenan under finalerna vill inte riskera att missa chansen, alla vet att det blir episk stämning då, säger David Bergström om att arenan fylldes av 3 900 i guldmatchen mot Borås.
Klubbdirektören spänner bågen högt 2023–24.
– Jag vill att vi ökar snittet, förutsättningarna finns att vi kan klara det. Vi vill hela tiden bli bättre på allt vi gör och jag tror på devisen att folk föder folk och att intresset höjs av vår medgång.