Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Slutspelet säljer redan – så många kan se SBL-premiären

Norrköping Dolphins tog nytt guld och lyfte till rekordnivåer på läktarna – men vill mer. "Jag tror att vi kan öka publiksnittet den här säsongen", säger klubbdirektören David Bergström.

Fullsatt i kväll? David Bergström hoppas att Dolphins kan locka många till Stadium arena i ligapremiären mot Köping, men han är nöjd om ett par av föra säsongens siffror kan slås...

Fullsatt i kväll? David Bergström hoppas att Dolphins kan locka många till Stadium arena i ligapremiären mot Köping, men han är nöjd om ett par av föra säsongens siffror kan slås...

Foto: Bildbyrån (montage)

Basket2023-09-20 17:00

Siffrorna som Dolphins tar sikte mot i torsdagskvällens ligapremiär – vilken sänds på sajten precis som samtliga lagets ligamatcher den här säsongen – hemma mot Köping Stars är i första hand två.

1) 2 021 – rekordsnittet som klubben nådde under förra säsongens grundserie.

2) 2 318 – antalet som kom till Stadium arena i hemmapremiären i oktober 2022.

– Jag är nöjd om vi når upp till något av dem. Det är målet, säger klubbdirektören David Bergström.

Vad pekar biljettförsäljningen mot?

– Prognosen säger drygt 2 000. Vi promotade inte förrän efter cuphelgen. Men jag håller tummarna för att det ska bli ett fullt hus när vi ska hissa bannern för SM-guldet 2023 och premiärvisa vår nya introfilm.

Hur har ni jobbat – och kommer att jobba inför matcher?

– Som alltid, vi är ute på skolor med flera av spelarna. En per vecka, minst en per hemmamatch. Sociala medier, vår egna kanaler. Vi ska synas, bygga varumärket. Vi arbetar så brett det är möjligt, säger klubbdirektören som vid flera tillfällen förklarat framgångsreceptet där mer fartfylld basket, en större tillgänglighet, vision om 50/50 i könsfördelning av medlemmar och en mer attraktiv restaurang i arenan är några av ingredienserna. 

Efter tre raka SM-guld känner David Bergström att de positiva vibbarna för Dolphins fortfarande är stora.

– Många vill följa vår resa, det pratas mycket basket. Om man kommer till Stadium arena under hösten och vintern, när man är i större behov av glädjestunder, kommer man lämna med en bra upplevelse och fylld av energi. Det är jag övertygad om. Även om vi i första hand tävlar sportsligt är vi också i underhållningsbranschen, poängterar han.

undefined
"Många tittar redan framåt, hör att folk vill säkra sin plats till slutspelet redan nu", säger Dolphins klubbdirektör David Bergström om förhandsintresset för laget.

Dolphins har ökat antalet sponsorer, sålt fler årskort – drygt 350 stycken – och fått rekordmånga säsongsbokningar till VIP-borden i restaurang Time out.

– Många tittar redan framåt, hör att folk vill säkra sin plats till slutspelet redan nu. Det var svårt att få biljetter i våras. De som var med i arenan under finalerna vill inte riskera att missa chansen, alla vet att det blir episk stämning då, säger David Bergström om att arenan fylldes av 3 900 i guldmatchen mot Borås.

Klubbdirektören spänner bågen högt 2023–24.

– Jag vill att vi ökar snittet, förutsättningarna finns att vi kan klara det. Vi vill hela tiden bli bättre på allt vi gör och jag tror på devisen att folk föder folk och att intresset höjs av vår medgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!