Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här är Dolphins på väg mot rekord: "Helt otroligt"

Norrköping Dolphins är på väg mot en rekordsäsong – på läktarna. "Tidernas rekord under en grundserie", säger klubbdirektören David Bergström om de starka publiksiffrorna.

Publik

Publik

Foto: Montage

Basket2023-01-14 17:00

Utslaget ur Fiba Europe Cup redan i gruppspelet, bara fyra i SBL-tabellen och tre importer sparkade.

Säsongen så här långt kan inte beskrivas som en ringkant och in för Norrköping Dolphins.

Sportsligt, i alla fall.

Men suget efter laget har aldrig varit större – publikt.

Efter åtta hemmamatcher i Stadium arena har Norrköping Dolphins makalösa 2 080 åskådare i snitt per match.

– Det är absolut tidernas rekord under en grundserie. Helt otroligt, intresset går uppåt hela tiden. Både på herr- och damsidan. Senast hade vi över 700 på dammatchen, myser klubbdirektören David Bergström.

undefined
Mikko Riipinen

Framgångsreceptet på läktarna är inte bara tillagat genom de sportsliga framgångarna – även om båda lagens SM-guld under april månad förra året var en välsmakande dessert och den kanske enskilt viktigaste ingrediensen bakom succén.

David Bergström påminner om att det finns en tydlig strategi och hårt arbete bakom det ökade intresset.

– När jag kom in i bilden 2018 (som ordförande) hade vi 900 i snitt på matcherna. Vi ville komma tillbaka till våra rötter genom att spela en mer underhållande basket, men vi ville också bli en mer öppen klubb och bygga relationer. Vi har ökat sponsorintäkterna och har fler samarbetspartners. Tidigare gjorde vi också mycket, rentav mer, för att försöka locka publik, men nu har vi hittat ett vinnande koncept. 

Han fortsätter:

– Vi ska inte bara prata utan göra det vi säger. Både för att klubben ska växa, men också sporten. Därför är visionen på 50/50 i könsfördelning på medlemmar som vi i princip har nått nu, och att synas i utsatta områden, viktigt för oss. Vi ser det hårda arbetet där som en investering. 

Några exempel är att Dolphins-stjärnorna besöker en utvald skola inför varje match, klubben har också satsat på att synas i stans mer utsatta områden.

I arenan byggdes också restaurangen Time out ut under pandemin för att kunna ta fler gäster.

– VI har haft fullt ett antal tillfällen den här säsongen och det är ett kvitto på att vi har hög kvalitet på maten och grymma kockar, säger David Bergström.

Att spelarna i samband med matcher stannar kvar för att skriva autografer, ställa upp på fotografering och snack med fansen. Dolphins har också tagit in en professionell DJ för att höja upplevelsen i arenan.

– Allt vi gör har gett effekt över tid. Att ha en engagerad och stöttande publik, som vår, är ju en sjätte spelare på planen, betonar David Bergström.

En medveten förändring är att damlaget spelar söndag istället för lördagar.

– Vi tyckte att lördagsmatcherna krockade med för mycket annat. Det har slagit väl ut, säger David Bergström.

undefined
"Jag älskar Sverige", säger Marcus Tyus som hade två succéår i Borås.

Toppnoteringen i SBL den här säsongen är 2 631, i SM-finalreprisen mot Jämtland strax före jul. Måndag kväll möts lagen igen – och då ska nye guarden Marcus Tyus göra debut.

Dolphins har också ytterligare två stora publikmatcher kvar, mot Luleå och Borås.

Hur bra publikrusningen är för ekonomin kan klubbdirektören inte ge siffror på. Än.

– Vi har sedan jag kom in varit sparsamma med publikberäkningar och har ingen färdig kalkyl. Det har varit för många osäkerhetsfaktorer de här åren, säger David Bergström och påminner om tuffa restriktionerna under pandemin.

Dolphins har i vinter passerat grannen på Himmelstalundsfältet, Vita Hästen.

David Bergström tonar helst ned rivaliteten mellan klubbarna som vill vara nummer två bakom IFK Norrköping i Sveriges bästa idrottstad 2022.

–Jag ser det så här. Vi behöver varandra, båda triggas av att vinna läktarmatchen. Men det är inte samma publik så vi ser oss inte som konkurrenter där. Men visst tittar vi på varandras spelscheman. Vid de krockar som ändå blivit har både vi och Vita Hästen haft hyfsade siffror. Det är bra drag kring Himpa-fältet.

Uppåt i Dolphins alltså – trots att det rent sportsligt inte är den bästa säsongen.

David Bergström påpekar att det är mer än en tredjedel kvar av grundserien, och först därefter väntar guldjakten. 

– Vi har lika många förluster som tvåan (Umeå) som gör sin bästa säsong någonsin. För oss bedöms det som en knackig säsong. Men vi lever gärna med höga förväntningar. Nu när vi fått (Marcus) Tyus och kan få det att klicka till slutspelet kan jag garantera att inget lag vill möta Dolphins. 

Kan det rent publikt till och med spelat er i händerna, bytena av spelare och resultaten? 

– Kanske är många nyfikna. Vi har ett bra lag på papperet, och skulle vara favoriter, men att flera andra lag gått väldigt bra har tagit bort en del av fokuset från oss. Jag vet att många väntar på att det ska klicka för oss.

Matcherna

Måndagen 3 oktober: Dolphins–Borås – 2318.

Fredagen 7 oktober: Dolphins–Södertälje – 1903.

Måndagen 24 oktober: Dolphins–Luleå – 2311.

Lördagen 19 november: Dolphins–Köping – 2211.

Fredagen 9 december: Dolphins–Kalmar – 1525.

Fredagen 16 december: Dolphins–Södertälje – 1350.

Tisdagen 20 december: Dolphins– 2631.

Fredagen 30 december: Dolphins–Uppsala – 2392.

Snitt: 2080 per match.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!