NHK och NKIK är inte de enda klubbarna som drabbas när Mässhallen är upptagen som vaccinationscentral. Jakten på halltider när två fullstora inomhusplaner försvinner i Norrköping blir till ett pusslande utan lösning.
– Jag kan inte säga något specifikt om handbollen, i så fall måste vi gå in och titta i detaljerna hos uthyrningen för att se varför den ena tiden är utbytt mot den andra. Men jag kan ge en liten överflygning för att förklara. Det är 20–25 klubbar som berörs och som har hört av sig. Jag fattar att man inte är nöjd för man får inte i närheten av vad man brukar få, säger Michael Brask som är tillförordnad verksamhetschef för Anläggning och uthyrning samt verksamhetschef för Kulturskolan vid Kultur- och fritidskontoret.
Brask beskriver den tillfälliga hallsituationen som en ekvation som näst intill är omöjlig att lösa.
– Ett normalt bokningsår har vi kanske en eller två bokningar per bokningsbart tillfälle. I år har vi hamnat i att vi har mellan åtta och tolv. Det innebär alltså att min enhet får be åtta eller nio föreningar att vända i dörren. Men i stället för att avslå bokningar har vi jobbat med att hitta ersättningshallar i så stor utsträckning som möjligt. Men då blir det som katten på råttan-problematiken. Vi blir av med Mässhallarna, då måste vi strikt följa riktlinjen. Det innebär att vissa grupper inte får plats i de stora hallarna utan blir flyttade ut till mindre. Vad händer i mellanhallarna då? Då puttas de ut till de minsta hallarna vi har. Min bedömning är att vi har gjort det bästa av de möjligheterna som finns. Vi har till och med fått tack för att vi har trollat med knäna.
NHK och NKIK är också upprörda för att de har fått hålla tillgodo med mailkonversation och inte har fått någon direktdialog. Under tisdagsförmiddagen skickade Michael Brask ut ett brev till samtliga berörda klubbar för att förklara läget.
– Jag fattar och delar frustrationen. Som verksamhetschef har jag i nuläget en på uthyrningen, som snart blir två. Men det är mellan 20 och 25 föreningar som är både besvikna och ledsna. Jag respekterar att de vill bena ut det här men om varje förening ska ha 1,5–2 timmar för att bearbeta sin oro, då blir det ingen annan verksamhet eller bokningar alls. Vi har inte bemanningen och kapaciteten för det ett sånt här år. Det är jätteolyckligt och jag håller med om det.