Speedwayen inför många nya regler
NORRKÖPINGElitserielagen i speedway ska inte få ställa över sina stjärnförare på grund av strategiska eller ekonomiska skäl. Därmed tvingas alltså exempelvis Vargarna ställa upp med Piotr Swist vare sig man vill eller inte. - Förhoppningsvis försvinner regeln till nästa säsong, då det är tänkt att ett golvsnitt ska styra laguttagningen, men jag håller med om att det eventuellt kan uppstå lite problem, säger Leif Fredriksson, ordförande i Serieföreningen.
Det nya beslutet som redan trätt ikraft lyder:
"Det är inte tillåtet att ställa över lagets stjärnförare av strategiska och/eller ekonomiska skäl. Med stjärnförare avses de två förare som innehar det högsta personliga poängsnittet (löpande säsongssnitt, vår anm.). Förening som bryter mot detta och inte följer den portalparagraf som finns i SR 5.2 ska åläggas en straffavgift om SEK 50 000 :-"
Svemo har tagit beslutet för att "all elitidrott går ut på att man sätter ihop det bästa laget man kan för att kunna vinna en tävling. Det är ett svek gentemot publik, sponsorer, media och inte minst de förare som utsätts, att inte ha som målsättning att köra med sitt bästa lag".
<b>Crump och Swist måste vara med</b>
För Vargarnas del betyder det att Jason Crump och Piotr Swist för närvarande måste vara med i lagets samtliga matcher. Piotr har hittills inte rosat marknaden, men började säsongen med ett högt snitt vilket innebär att han fortfarande räknas som en av lagets "stjärnförare". En "bättre" förare kan alltså stoppas, vilket kan hindrar klubbarna att ställa upp med bästa lag. Regeln och motiveringen är alltså inte i full samklang.
- Regeln har kommit till väldigt snabbt efter Västerviks påpekande och jag hoppas som sagt att den bara ska gälla året ut. Eftersom en ny utländsk förare tar med sig sitt hemmasnitt när han kommer till Sverige blir uppskattningarna av snitten oftast bra. Numera finns det heller inte många, om någon, riktigt duktig förare som inte kör i Sverige, säger Leif.
<b>Nytt golvsnitt</b>
Till nästa säsong utarbetas ett golvsnitt som ska styra laguttagningen istället.
- De reaktioner vi fått från klubbarna innehåller inte mycket negativt, vilket nog beror på att reglerna är utarbetade utifrån deras önskemål. På klubbarnas hemsidorna däremot finns mycket kritik från supporters, men det är folk med mycket åsikter och inte lika mycket insikter, fortsätter Leif.
Att ekonomin inom speedwaysporten blöder är ingen nyhet. Nio av tio klubbar visar minussiffror i redovisningen och därför är reglerna till nästa säsong inriktade mot främst två saker:
? Sänka kostnaderna för lagen.
? Göra lagen jämnare.
Detta ska försöka nås via följande regeländringar (gäller från och med nästa säsong):
? Standardkontrakt ska införas och därmed ska det inte vara tillåtet med sidokontrakt. Standardkontrakten skavara offentliga hos Svemo och innehålla vad varje förare tjänar per poäng, deras minimibelopp per match samt att förarna själva står för resekostnader. Därmed år klubbarna bättre makt över marknaden, som just nu till stor del styrs av förarna själva.
? Endast två förare ska få lånas in per tävlingstillfälle från samarbetsföreningen.
? Andralag ska inte få deltaga i serier med upp- och nedflyttning.
? Förartrupperna ska bantas från tio till nio förare.
? Rider replacement ska endast kunna utnyttjas för de två främsta förarna.
? Det första nomineringsheatet (heat 15) tas bort av kostnadsskäl.
? Det maximala snittaket sänks från 44,30 ill 42,30 poäng, vilket ska gälla både 2004 och 2005.
? Division I ska i framtiden genomföras som en amatörserie och blir därmed endast öppen för förare med svensk licens.
FOTNOT: De personliga löpande säongssnitten i Vargarna är för tillfället fölande (gårdagens match ej inräknad): 1) Jason Crump 10,16, 2) Piotr Swist 6,94, 3) Jason Lyons 6,76, 4) Charlie Gjedde 5,91, 5) Steve Johnston 5,51, 6) Ronni Pedersen 5,15, 7) Danil Nermark 4,85, 8) Oliver Allen 4,81, 9) Andreas Bergström 4,07, 10) Viktor Bergström 1,96.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!