Speedwaycirkus med förhinder
NORRKÖPINGKlockan fyra är det lugnt och tyst på Kråkvilans motorstadio. En halvtimme senare väller förare in från alla håll och kanter. Folk bär på lådor, leder cyklar och mekar med motorer. Elitseriens speedwaycirkus har landat för match mellan Vargarna och Vetlanda.
Jason Lyons gör de sista iställningarna på cykeln inför tävlingen mot Vetlanda och får tips av sin mekaniker. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- Det var Daniel. Han kommer tydligen med ett senare plan, säger Fredrik.
Kanske lika bra det för de första regndropparna börjar göra sig påminda.
<b>14.00</b>
Vargarnas danske förare Ronni Pedersen svänger i på parkeringen med sin speedwaybuss. Han har bilat sju timmar från Danmark. När Ronni inser att träningen regnat bort går han in i sin buss och vilar inför matchen. För Fredrik och Örnerdal och övriga på plats blir det nu en lång väntan inne i klubbhuset. Telefonen går varm, många ringer och undrar om det ska bli match.
- Vi kör, säger Fredrik som har kollen på att regnet ska upphöra innan matchen.
Vi slår sönder lite dötid genom att snacka speedway över en fika i klubblokalen. Som lagledare har Fredrik en viktig roll, men kanske främst som organisatör.
- Min viktigaste uppgift är att förarna trivs när de kommer hit. Att allt runt omkring fungerar som det ska.
Många har ställt sig frågan hur det är med sammanhållningen i speedwaylagen.
- Det är ju viktigt att förarna trivs och har roligt tillsammans. I år tycker jag att vi har lyckats bra. Flera av förarna kör i samma lag i England eller Polen. Några av dem reser ihop och det underlättar för sammanhållningen.
Fredrik fortsätter.
- Det är ju världsförare och yrkesmän som kommer hit. Jag kan ju inte säga till dem hur de ska göra. Har de gjort ett dåligt heat så vet de om det. Det hjälper inte att påpeka det. Istället försöker jag peppa dem.
<b>16:00</b>
Det börjar bli dags att hämta in kvällens huvudaktörer. Fredrik sätter sig i sin minibuss och ger sig i väg mot Kungsängens flygplats. Klockan 16.20 dyker förarna (Jason Crump, Jason Lyons, Steve Johnston och Daniel Nermark) tidsenligt upp i vänthallen. Alla har de med sig sina trunkar med motorer och övrig packning.
- Är det här som menas med den svenska sommaren, säger Steve Johnston med en glatt leende.
<b>16:30</b>
Det som för bara någon halvtimme sedan var kav lugnt har förvandlats till en överaktiv myrstack. Förarbussar parkeras, mekaniker och förare bär lådor och leder cyklar i riktning mot tävlingens puls. Depån. Första uppdraget är att skruva fast de medhavda motorerna mot cyklar som förarna har stående i Sverige.
- Det tar inte mycket mer än tio minuter att få motorn på plats, förklarar Daniel Nermarks mekaniker Robert Palovaara.
<b>17:00</b>
En ordentlig ljudmatta breder ut sig i och runt depån när femton speedwaymaskiner varvas för fullt. Den fräna doften av bränslet metanol är samtidigt påtaglig. Förarna kollar med sina mekaniker att allt är okej. Jason Crump står lite utanför depån och pratar i sin mobiltelefon, Daniel Nermark har slagit sig ner i sin medhavda campingstol samtidigt som Jason Lyons halar upp en ny cigarett.
Någon går en vända bort mot Håkan "Waterboy" Kromnér som servar hela laget med förfriskningar.
Inne på ovalen jobbar banarbetarna för att göra i ordning underlaget. Regnet upphör och alla på Norrköpings Motorstadio är inställda på att det faktiskt ska kunna bli match.
<b>17:45</b>
Kvart i sex är det dags för det obligatoriska domarmötet. Fredrik Örnerdal, lagledaren från Vetland och domaren Allan Dahlöf går igenom dagens match.
- Oftast brukar det inte vara några konstigheter. Domaren brukar alltid säga att vi ska försöka snabba på så tävlingen inte drar ut på tiden, berättar Örnerdal.
<b>18:30</b>
Vargarnas lag samlas i omklädningsrummet och byter om. Jason undrar om vi verkligen måste vara där inne just nu.
Lagledare Örnerdahl börjar säga några ord om kvällens möte, men blir snabbt avbruten av Jason Crump.
- Ska vi ha genom gång i dag? Det har vi aldrig haft innan, är det bara för att pressen är här, Crumpen och jag förstår att han skämtat med oss.
I omklädningsrummet är det framför allt han, Steve Johnston och Daniel Nermark som håller låda. De diskuterar förare och matcher från de engelska speedwayserierna. De andra förarna sitter tysta och inväntar Örnerdals taktik.
Fredrik får åter ordet och klargör att laget ska köra "riders replacement" för handskadade Charlie Gjedde. När förarna går ut peppar de varandra med ryggdunkningar och kommentarer som "have a good one".
När förarna kommer ut går de till banan för att kolla hur underlaget ser ut. De sparkar med tårna riktade nedåt
<b>19:00</b>
Något försenat ger sig bägge lagens förare iväg på den så kallade förarpresentationen där de åker runt banan på två lastbilsflak och kastar godis till skara barn som idogt följer bilen.
<b>19:20</b>
Äntligen kan matchen påbörjas. Första paret ut för hemmalaget är Ronni Pedersen och Steve Johnston. De andra förarna hjälper till att putta igång maskinerna. Efter ett par provstarter kör de bort mot starten. Vid depåstängslet följer de andra förarna spänt utgången av det första heatet.
Vargarna tar starten och klarar av en 5-1 till lagkamraternas stora förtjusning. När Steve och Ronni kommer tillbaka till depån får de genast ovationer.
I heat två är det masen Andreas Bergström och värmlänningen Daniel Nermark som ska ut. Men efter en felaktig start på en av Vetlandas förare är Anderas strax tillbaka. Jason Crump assisterar Bergström som behövde göra några justeringar på sin speedwayhoj.
<b>19:30</b>
Omstarten gick galant och Vargarna tog hem en ny 5-1-seger. Men det är något som inte stämmer ute på banan. Underlaget håller inte måttet. Domaren Allan Dahlöf avbryter matchen och beordrar att banan ska prepareras innan tävlingen kan fortsätta.
Nu råder full cirkus inne i depåområdet. Domaren, lagledare och några förare debatterar vilt om vad som ska göras. Vetlanda vill bryta matchen, Örnerdal vill att man ska provåka banan innan igen innan man tar beslut.
<b>19:45</b>
Efter en stunds dividerande avbryter domaren matchen.
- Jag tycker vi kunde ha provåkt banan efter det att banan preparerats på nytt. Jag förstår att Vetlanda ville avbryta med den starten de fick, menar Örnerdal.
Men flera av förarna tycker att det är ett riktigt beslut.
- Det handlar ju om vår säkerhet. Det är ju bättre att man flaggar av en sådan här tävling innan det händer en olycka, menar Vargarnas lagkapten Jason Lyons.
<b>20:00</b>
Förarna packar ihop sina prylar och cyklar samtidigt som publiken får beskedet att matchen avbryts. De besvarar beskedet men höga burop.
<b>21:00</b>
Förarna har bytt om och hämtar pengar för resan inne på klubblokalens kontor. En kostsam kväll för Vargarnas redan sargade ekonomi är ett faktum. Några av förarna åker ner till ett hotell i Norrköping för att morgonen efter (4:00) åka vidare till Polen eller England.
- Det här blev ju ett tråkigt slut, konstaterar Fredrik Örnerdal innan han efter en lång dag på Kråkvilan äntligen kan åka hem.