Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jimmy orolig för banan i Cardiff

NORRKÖPING
På lördag kväll är det dags för den andra deltävlingen i årets GP-cirkus i speedway. Och även den här gången kommer banan att byggas upp på konstlad väg, d v s man bygger den inne i fotbollsanläggningen Millennium Stadium i Cardiff.
? Först när vi får prova banan under dagen vill jag ge något betyg men inte var banan exempelvis bra i Berlin, säger Jimmy Nilsen, Vargarnas lagkapten, på telefon från England.

Jimmy Nilsen hoppas få lite revansch i den andra GP-tävlingen som körs i Cardiff i morgon. Jimmy hade ju en misslyckad start i Berlin.
FOTO: JANNE FORSBY

Jimmy Nilsen hoppas få lite revansch i den andra GP-tävlingen som körs i Cardiff i morgon. Jimmy hade ju en misslyckad start i Berlin. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Sport2001-06-08 00:00
Jimmy körde seriespeedway både i onsdags och i går kväll. Först i dag sätter han sig i bilen och åker över till Wales.
- Det är naturligtvis kul att speedwaysporten får flytta in på stora och välkända arenor, men det får inte ske till vilket pris som helst. Även avslutningen på Stockholms Stadion kommer ju att köras på en tillfällig bana, säger Jimmy.

<b>Gräset bortplockat</b>
Millennium Stadium i Cardiff hade ju sent som för tre veckor sedan FA-cupfinalen Arsenal-Liverpool som huvudattraktion. Sedan dess har även de tre kvalfinalerna spelats där.
Nu har arrangörerna plockat bort gräsmattan från arenan.
- Den ligger på stora pallar, berättar Jimmy. Det betyder att man fått fram ett betonunderlag på vilken man ska bygga upp speedwayovalen.
I Berlin och Stockholm har man tillgång till löparbanorna när man lägger ut materialet, på Millennium Stadion är det bara en fotbollsplanen, vilket betyder att speedwayovalen blir kortare.
- Första tävlingen i Berlin var rena parodin på grund av regnet. Vi får hoppas på bättre väder på lördag kväll, då hoppas jag att det ska bli åka av, säger Jimmy som bara fick köra två heat i Berlin.
Enligt uppgifter är redan 30.000 biljetter sålda till lördagens lopp, vilket borgar för storpublik och hög stämning.
Jason Crump, som också hade en mindre lyckad första tävling, finns också med på startlinjen.

<b>Återbud från Peter</b>
När det gäller de svenska chanserna i övrigt så har de inte ökat under veckan:
? Peter Karlsson har lämnat återbud till lördagens GP-tävling i Cardiff, England efter samråd med läkare.
"Peter, som fick höften slagen ur led vid en krasch i England förra veckan, vill inte äventyra läkningsprocessen eller utsätta sig för risken för framtida men", skriver Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet (Svemo) i ett pressmeddelande.
Peter Karlsson hade trots skadan tänkt att ställa upp i Cardiff på grund av poängräkningen i VM. Femteplatsen i deltävlingen i Berlin betydde att han redan var klar för huvudtävlingen i Cardiff, vilket i sin tur betydde att han var garanterad fem VM-poäng bara han rullade fram cykeln till start.
Nu planerar han i stället att vara tillbaka till GP-tävlingen i Vojens, Danmark, den 28 juli. Karlsson ersätts av polacken Grzegorz Walasek.
? Henrik Gustafsson, sensationell tvåa i Berlin, körde bara tre heat borta mot Västervik i tisdags på grund av en axelskada.
- Det gjorde lite ont, så jag valde att spara mig när vi var borta ur segerdiskussionen, säger Henrik.
? Tony Richardsson kör ju med en bruten tumme och känner sig ganska sliten.
- Det har varit tävlingar fem-sex dagar i veckan den senaste tiden. Men jag hoppas kunna ladda om till på lördag, säger Tony som var fyra i första GP-racet.
Svenska förare som tävlar i Cardiff blir nu Niklas Klingberg, Henrik Gustafsson, Jimmy Nilsen, Tony Rickardsson och Mikael Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!