Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hård satsning av Malteskog inför VM-rally i Finland

FINSPÅNG
I fjol körde Patrik Malteskog, Finspångsgrabb men tävlandes numera för Norrköpings MK och ingående i Team 4 Speed, sitt första VM-rally i Finland.
Han fick blodad tand. Så redan i dag, lördag, beger han sig över till Finland igen för att inleda förberedelserna inför årets start på torsdag i nästa vecka.
-I fjol blev jag nia i Grupp N, nu är målet att komma bland de fem första, säger Patrik.

Patrik Malteskog, till höger, tillsammans med kartläsaren Mattias Gårdman. I dag åker de till Finland för att förbereda sig inför VM-rallyt nästa vecka.
FOTO: GUNNAR JOHANSSON

Patrik Malteskog, till höger, tillsammans med kartläsaren Mattias Gårdman. I dag åker de till Finland för att förbereda sig inför VM-rallyt nästa vecka. FOTO: GUNNAR JOHANSSON

Foto:

Sport2002-08-03 00:00
I går samlades teamet vid Falla utanför Finspång för en sista genomgång. Redan i dag åker alltså kartläsaren Mattias Gårdman, Norrköping och Patrik över med färjan.
- Fr o m måndag morgon är det nämligen träning under ett par dagar. Varje deltagare får köra sträckorna två gånger, men med enbart privatbil, berättar Patrik. Det ger oss ändå tillfälle att skriva ner noter som vi sedan har stor nytta av.
På onsdag kommer sedan tävlingsbilen och mekanikerna över.
- Totalt är vi sex i teamet. Förutom jag och Mattias ingår också Janne Gustafsson, Mattias Andersson och Ari Jussila samt Magnus Jansson som är teamchef och sköter allt praktiskt.

<b>70 däck i bagaget</b>
En mindre lastbil och en servicebil kommer man att plocka med sig också. En fördel med den här tävlingen är att man har enbart en serviceplats, bilarna återvänder alltså dit flera gånger.
- Bl a har vi med 70 däck, varav vi räknar med att använda 38 under tävlingen, berättar Patrik.
Vi kan bara notera att varje däck kostar runt 1400 kr...
- Som tur är har vi fått en däcksponsor, Silverstone, till den här tävlingen.
Ändå är resan och VM-rallyt ingen billig affär.
- Nej, det landar nog totalt på minst 150.000 kr. Men vi har lyckats få en del sponsorer.

<b>Helrenoverad motor</b>
För att komma så väl förberedda som möjligt har Patrik skickat motorn till rallybilen, en Mitsubishi Evo 6, på totalrenovering. Motorn fick teamet tillbaka i veckan och därefter har det pågått febril verksamhet i verkstaden.
- Det går ju verkligen undan i de finska skogarna, berättar Patrik. Topphastigheten i fjol låg på 217 km/tim, snittet var 115 km/tim på hela tävlingen som omfattar hela 42 mil special.
- Det är ju väldigt kuperat så efter fyra dagar i bilen brukar man vara ganska mör i kroppen, säger Patrik.
Grupp N ingår i år i VM vilket innebär att det blir hela 48 bilar till start.
- Bl a en del duktiga svenskar. Daniel Karlsson från Säffle vann ju klassen i Svenska Rallyt, men honom har jag slagit ett par gånger, säger Patrik.

<b>600.000 åskådare i fjol</b>
Neste Rally som tävlingen numera heter kommer att avverka de klassiska sträckorna Quninpohja, Lankamaa osv, men man kommer också att köra på travbanan i Jyväskylä - tre gånger.
- Det är en ren publiksträcka. Dit lär man ha sålt 80.000 biljetter redan!
Nästa uppgift för Patrik Malteskog och hans kompisar blir för övrigt SM-rallyt i östgötaskogarna. Då kommer det troligen inga 600.000 åskådare till tävlingen, vilket Tusen Sjöars Rally lockade i fjol...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!