Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Folkbladet tog en rallytur med Saarinen

NORRKÖPING
I samband med BILAM-trofén på Himmelstalundsfältet fick Folkbladet igår möjligheten att åka en liten tur med i Jari Saarinens Ford Escort WRC. Ett monster med en 4 cylindrig 1998cc motor och ungefär 340 hästkrafter under huven.

Jari Saarinen bakom ratten – och Folkbladets Staffan Brundin på passagerarplatsen.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Jari Saarinen bakom ratten – och Folkbladets Staffan Brundin på passagerarplatsen. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Sport2003-08-06 00:00
Inför årets säsong tog Jari Saarinen och kartläsaren Jon Magnusson ett betydande steg. De bytte upp sig till Rallysportens "värstingklass" och en WRC-bil.
- Det här är ju den klassen som alla som håller på med rallysporten vill köra, berättar Jari.
Bilen är från 1998 och har tillhört finske rallystjärnan Juha Kankkunen.
- Han använde bara bilen vid en tävling. Därefter har den används av ett privat stall i Finland innan vi köpte den.

<b>Inte billigt</b>
Att hålla på med rally är inte billigt. Den forne världsmästaren Kankkunens gamla bil kostade Jari och Jon ungefär en och en halv miljon kronor.
- Men om vi skulle köpa en ny WRC-bil kostar det sex till sju miljoner.
I går fick undertecknad chansen att åka med på en provtur i den mörkblåa mosterbilen som accelererar 0-100 km/h på lite över två sekunder. Eftersom vi åker på en liten testbana behövs inte kartläsaren Jon Magnusson. Därför kunde jag slå mig ner i stolen bredvid Jari.
Med hjälmen på huvudet och bältet hårt spänt var jag klar för start.
När Jari tryckte pedalen i botten for vi med en grym acceleration. När vi fått upp bra fart kommer den första kurvan fort i mot oss. Så fort att man hinner fundera när ska han bromsa. Men någon inbromsning blir det inte tal om.
Istället tar Jari kurvan med bilen på ställ och bibehåller hastigheten. Banan är lite uppåkt och gropig så Jari måste hålla igen lite i några kurvor. Några svängar senare är åkturen över, tyvärr. För det var en härlig känsla att få åka med. En känsla som är svår att beskriva. Men jag fattar genast varför alla vill till värstingklassen med WRC-bilarna.
I SM-serien har det gått trögt för Jari och Jon i år. Tre gånger har de fått bryta tävlingar.
- Två gånger har vi tvingats bryta när vi har varit i ledning. Vi har haft en hel del tekniska problem. Varje komponent i bilen håller ett visst antal timmar. När vi fick bilen visste vi ju inte riktigt hur långt varje del hade gått. Därför hade vi en del problem i början. Nu har vi koll på nästan varenda komponent. Så nu hoppas vi att bilen ska hålla bättre, förklarar Jari.
På grund av motorproblemen har de bara skrapat ihop 15 poäng och har en bit upp till målsättningen, som är att nå pallen. I Östgötaserien har det gått betydligt bättre. Här är de i delad ledning tillsammans med SMK Östgötas Mikael Lindqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!