Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

FMS-tuffingar i Novemberkåsan

FINSPÅNG
- Det finns inte så många "dårar" i Sverige som kör den här tuffa tävlingen, säger Mats "Bulten" Igelström, 32.
Mats och Magnus Aktner, 25, från Finspångs MS är två av de 133 "dårar" som på lördag ger sig i kast med den traditionstyngda Novemberkåsan i enduro.

Sport2001-11-16 00:00
Få startar i "kåsan". Och manfallet brukar bli stort. Om några tiotal kommer i mål är det gott och väl.
Novemberkåsan startade 1912 och körs för 79:e gången. SMK Örebro arrangerar och start och mål är skolan i Hallsberg. Förare från fyra nationer deltar - Sverige, Finland, Norge och en fransman.

<b>Tredje målgången?</b>
Mats "Bulten" Igelström gör sin sjunde kåsastart.
- Jag har kommit i mål två gånger. Det var i Gävle i fjol, då 40 av 110 kom runt, och i Arboga 1998. Jag hoppas det blir tredje gången gillt jag kommer i mål och givetvis också kunna förbättra min placering, säger "Bulten".
Magnus Aktner kör sin första kåsa.
- Det känns lite si och så. Jag har några bräckta revben sedan Grand National på Gotland och så är jag lite förkyld. Jag har inte testkört något i veckan. Mitt mål är att ta mig runt, säger Magnus.
Kåsan inleds på lördag klockan 9. De första beräknas vara i mål i halvtid vid 14-15-tiden. Omstarten sker 17.00 och eliten väntas vara i mål någon timme efter midnatt.

<b>Närmare 20 mil</b>
Banan är ungefär sex mil lång och körs tre varv. Totalt blir det 18-20 mil för dem som tar sig i mål.
- Vi har fått bra startnummer. Magnus startar som nummer tio, jag som nummer 20. Det är en fördel att vara bland de främsta. Man får mera lyse av förarna bakifrån och publiken är kvar så länge eliten kör. Det gör mycket psykologiskt att folk finns i skogen och hjälper till och hejar. Tröttheten är jobbigast. Man är i farten 14-15 timmar på ett dygn, säger Mats.
Mats Igelström har lånat en italiensk TM av en kompis.
- Elsystemet är extremt kraftigt. Det ligger på över 300 watt. Normalt på en bil är 120 watt. Magnus har ungefär samma kapacitet på sin maskin.
Snö, kyla och tjäle tycks förarna klara sig ifrån. Mats och Magnus tycker att det är både positivt och ngativt. Snön och tjälen ger också fördelar. Det blir ljusare och förarna slipper vattensamlingar.
- I år har man fått lägga 300 meter broar för att det är blött, säger Mats.
Vinnaren på söndag heter troligen inte Igelström och inte heller Aktner. FMS-arna har favoriter i Anders Eriksson, Anders Karlsson, Thomas Bengtsson och finländaren Alexander Wiik.

<b>Sista för FMS</b>
För "Bulten" blir det sista tävlingen för FMS. Efter nyår kör han för Linköpings MS.
- Jag tror inte att jag hinner med någon mera tävling för FMS. Jag har tänkt att fira jul i lugn och ro i år. Sedan ska jag också byta motorcykel. Jag ska köpa en Honda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!