Elitlicens ska rädda svensk speedway
NORRKÖPINGDen ekonomiska situationen i svensk speedway är mycket allvarlig. Flera klubbar går back ordentligt. Nu höjs röster för att en elitlicens likt den i svensk elitfotboll ska införas. - Jag gissar att vi kommer ha elitlicens i speedwaysporten från och med säsongen 2005, säger Jan Alkebring, ordförande i Svemos rundbanesektion.
Lönekarusellen har snurrat fort de senaste åren och för att rädda klubbar som till exempel Vargarna ska man införa en så kallad elitlicens. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- Som läget är nu är det ungefär sex elitklubbar som går back ekonomiskt. Den första augusti, i samband med SM i Hagfors, är det möte med elitserieföreningen. Där kommer ekonomin för klubbarna i elitserien och allsvenskan att presenteras, berättar Alkebring som förespråkar en elitlicens för elitserien.
- Det måste till något sådant för att garantera sporten i Sverige. Vi har varit i kontakt med Svenska Fotbollförbundets jurist som varit med och utformat elitlicensen för allsvenskan och superettan. Något likande kan vara aktuellt för oss.
Vad är anledningen till att så många klubbar går back?
- Det är att lönekarusellen trissats upp ordentligt de senaste tre åren. De har samma problem i England, men här i Sverige är det ännu värre. En medelbra förare som tjänar 1200 kronor per poäng kan tjäna 2500 kronor per poäng i Sverige. Förarna i Sverige får för mycket betalt helt enkelt.
<b>Lagsnittet sänks</b>
Två åtgärder till nästa säsong har redan klubbats igenom.
- Varje klubb kommer bara få ha nio förare med ett snitt över 2.00. Dessutom sänks lagsnittet från 44.3 till 42.3 vilket jag hoppas och tror kommer öppna för de svenska förarna och att lönenivån kommer sjunka. Det kommer inte finnas lika stor plats för utländska förare.
Lönekarusellen i svensk speedway har fått andra negativa konsekvenser.
- Antalet svenska licenser har sjunkit från 550 till 250 de senaste fem åren. De unga killarna lägger av när de inte får chansen i sina klubblag.
För några år sedan var det regelstadgat att elitserieklubbarna endast finns använda två utländska förare plus en utlandsreserv.
- I dag kan vi inte införa en sådan regel på grund av EES-avtalets arbetslagstiftning. Men elitlicensen kan bli räddningen. Där måste finnas ekonomiska krav och krav på ordentliga anläggningar och faciliteter.