Drömmen slår in för "Micke" och Mats
NORRKÖPINGBröderna Mikael och Mats Lindqvist har kört Svenska Rallyt några gånger. Det är inget mot vad som väntar nästa helg. På fredag står de på startlinjen i den 51:a upplagan av finska VM-rallyt, Neste Rally. - Det känns som en dröm går i uppfyllelse, säger föraren Mikael och kartläsaren Mats kan inget annat än hålla med.
I morgon lämnar kartläsaren Mats (t v) och föraren Mikael Lindqvist Sverige för Finland. På fredag startar de i det stora finska VMrallyt, Neste Rally. En dröm går därmed i uppfyllelse för båda två. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- Redan tidigt i våras började vi titta på de finansiella bitarna. När vi såg att det var möjligt att genomföra det satte vi igång. Det känns lite pirrigt nu när det snart är dags, berättar Mikael.
Kalaset i Finland går på drygt 100 000 kronor, varav startavgiften ligger på 20 000 kronor.
- Vi har fått arbetat hårt med sponsorer och med hjälp av både arrangörerna (bjuder på båtresan) och svenska samt finska sponsorer har vi lyckats skrapa ihop pengarna som behövs, berättar Mats.
<b>Vurpade i Holmen-rallyt</b>
Sedan Holmen Skograllyt i slutet av juni har de inte deltagit i någon tävling.
- Nej, vi vurpade ju i Holmen-rallyt, så vi var tvungna att laga bilen, vilket inte var utgifter vi hade räknat med. Den senaste månaden har vi gått igenom hela bilen (Mitsubshi Lancer Evolution V), menar Mikael.
I morgon åker Mikael och Mats till Finland. De övriga tre i teamet anländer på onsdag kväll.
- Vi börjar träningen med privatbil på måndag, sedan kommer servicegänget lagom till besiktningen på torsdag morgon, berättar Mikael.
Huvudmålet med VM-rallyt är först och främst att ta sig i mål.
- Skulle det sedan kännas bra, så satsar vi på en plats bland de tio bästa i klassen (Grupp N2). Vi vet visserligen inte så mycket om våra motståndare, men finländarna brukar vara bra på hemmaplan, fortsätter "Micke".
Kartläsaren Mats lär få det tufft framför sina notblock.
- Det ska bli mycket intressant, men vi gillar grusvägar. Det kommer att gå snabbare än i Sverige och vägarna är mycket kuperade, säger han.
Totalt ska 41 mil uppdelat på 21 specialsträckor avverkas på tre dagar.
- Så långt har jag inte kört i ett rally förut. På vägarna kan det komma små hopp hela tiden, till och med mitt i en kurva. Det gäller verkligen att samarbetet med Mats fungerar perfekt, så jag vet var jag ska placera bilen, säger Mikael.
<b>Malteskog vill nå målet</b>
Till Finland åker även Finspångs MS:s Patrik Malteskog med kartläsaren Mathias Gårdman samt Norrköpings MK:s Magnus Jansson och Max Lindqvist.
- Det största i min rallykarriär hittills. Det är den finaste VM-deltävlingen på grus, säger Patrik, som i år gör sin femte säsong som rallyförare.
Han köpte sin gula Mitsubishi Lancer Evolution IV inför den här säsongen. I Svenska Rallyt i våras höll inte motorn ända in i mål. Det ska förhoppningsvis inte inträffa nu.
- Nej, nu är vi ännu mer förberedda. Allting har gåtts igenom mycket noggrant och vi åker till Finland redan i morgon (läs: i dag) för att provköra tävlingssträckorna med privatbil. Tankenatt köra rallyt har funnits länge och för två månader sedan började vi förberedelserna, menar Patrik, som tillsammans med teamet lyckats få ihop kapitalet (cirka 120 000 kronor) genom sponsorer och sparade pengar.
- Huvudmålet är att nå till målet i Jyväskylä på söndag. Sedan får vi se vilken placering det räcker till, fortsätter Patrik, som tillsammans med Mikael och Magnus tävlar i den 57 ekipage starka Grupp N4-klassen.
Vem vinner VM-rallyt i Finland?
- Jag tror att någon finländare tar hem det. Harri Rovanperä eller Marcus Grönholm är mitt tips, säger Patrik.
- Fjolårssegraren Marcus Grönholm blir nog vass även i år, tippar Mikael.