NORRKÖPING
31 mars sparkar årets allsvenska igång och klubbarna ligger inte direkt på latsidan. Tvärtom.
- Det är väldigt mycket just nu, men samtidigt är det också roligt, säger Mårten Jacobsson som jobbar på IFK Norrköpings sälj- och marknadsavdelning.
"Pekings" försäljning av årskort/säsongsbiljetter har pågått en tid. Förra året sålde klubben 2 700 kort och då är sponsorpaketen inkluderade.
- Vi ligger just nu 20 procent högre än vid motsvarande tid i fjol. Fortsätter det så kommer vi upp i 3 500 årskort och det har ju IFK även budgeterat för, fortsätter han. Vi har chans att sätta nytt rekord för klubben.
Varför är allsvenskan så het?
- Vår liga är på tårna just nu. Andra nordiska länder går tillbaka, men allsvenskan går framåt. Dessutom är det ju ett mästerskapsår med EM i sommar och tre till fem spelare från allsvenskan kan vara aktuella.
Ökat publiksnittIFK Norrköping hade 7 781 åskådare i snittpublik 2012. Klubbens mål är 8 100 men Mårten Jacobsson vill se ännu fler folk på Nya Parken.
- Ja, min egen förhoppning är 9 000 personer. Det tror jag vi kan klara om vi får mycket publik på premiären mot Helsingborg och matchen mot Åtvidaberg.
Den 1 mars släpps de sex första hemmamatcherna på ticnet, men redan 29 februari blir det ett "för-släpp" på Nya Parken. Allt för att haussa vårens stora matcher i Norrköping.
Varför ska folk köpa årskort?
- Man försäkrar sig om en och samma plats och dessutom blir det billigare än om man köper styckvis.
Fast hur många orkar gå på samtliga IFK:s hemmamatcher?
- Då kan man ge bort matcher till kompisar. Eller sälja. De här platserna är ju de bästa vi har på Parken, slutar Mårten Jacobsson.