En adrenalinkick i 335 knyck

Marken vibrerade när de vrålande motorerna lämnade ett rökmoln av bränt gummi bakom sig.

 

Veidec Festival och den tredje deltävlingen av EM i Dragracing är igång på Mantorp Park.

 

- Nu blir det åka av, sa regerande mästaren Jimmy Ålund som tävlar i Pro Stock-klassen.

31 juli 2010 03:00

Jimmy Ålund fick en superstart i första kvalet under gårdagen med en reaktionstid på 0,1002.

 

Men sen hände något och föraren från Svärtinge åkte över mållinjen efter nästan 12 sekunder, ungefär den dubbla tiden mot vad han brukar ligga på.

 

- Jag märkte att bilen gick åt höger och att det började skaka. Jag växlade ner till tvåan, men det hjälpte inte. Nu gäller det att köra bättre i nästa kval om vi ska ha en chans att gå vidare, sa Jimmy som är nyligen hemkommen från USA där han har tävlat i början av säsongen.

 

- Jag ville ha en ny utmaning och en nytändning och det har alltid varit en dröm att åka till USA och köra där.

 

Gav upp EM-titeln
I och med resan över Atlanten försvann möjligheten att vinna EM-guld för sjunde året i rad. Men det gör inte den regerande mästaren något.

 

- Nej, vi visste att det skulle vara omöjligt att vinna EM om vi åkte till USA eftersom vi inte har kunnat köra alla deltävlingar. Men målet är fortfarande att vinna varje tävling vi ställer upp i.

 

Jimmy har tävlingskört i 25 år och gör sitt åttonde år i klassen Pro Stock.

 

- Jag har alltid tyckt om amerikanska bilar med stora motorer och när jag var 18 blev jag fast. Det är accelerationen jag gillar mest.

 

Jimmys femväxlade Pontiac utvecklar runt 1 400 hästkrafter och kommer upp i 335 kilometer i timmen på 6,6 sekunder.

 

Det handlar om otroliga krafter.

 

Adrenalinkick
Är du aldrig rädd?

 

- Nej, då kan man inte hålla på med det här. Men respekt har jag.

 

I början av loppet, på första växeln, ser Jimmy bara himlen innan motorhuven sänker sig. Sen växlar han en gång i sekunden på den 402,33 meter långa banan.

 

- Det är riktigt fränt och en adrenalinkick så in i bomben. Jag tänker inte så mycket på farten utan i slutet vill jag till och med ut och skjuta på för att det ska gå snabbare.

 

Mellan loppen har teamet fullt upp med att kolla igenom den blåsilvriga bilen och göra eventuella finjusteringar.

 

Svårsiat
Det klistras på dekaler, töms ut luft ur däcken, skrapas bort bränt gummi, sprayas på krita på stödhjulen och fixas med motorn för att nämna några av alla uppgifter. Ingenting lämnas åt slumpen.

 

- Nej, vi hade tur att vi hamnade på sjunde plats i första kvalet, men nu krävs det att vi gör en bättre repa om vi ska gå vidare. Men de flesta har haft samma problem som oss. Banan behöver mer körning på innan den blir tillräckligt bra. Då kommer alla placeringar att kastas om.

 

Stannar Jimmy på en sjundeplats efter gårdagens och dagens totalt tre kval får han möta tvåan i morgondagens eliminering. Där spelar inte tiderna någon roll längre utan då det är först över mållinjen som gäller för att gå vidare. Åtta stycken halveras vid varje eliminering tills två återstår i finalen.

 

- Om bara vädret håller i sig kommer vi att köra bättre, sen får vi se hur långt det räcker. Eftersom jag har varit i USA har jag ingen aning om var vi står här hemma då jag inte har kört mot de här förarna i år.

 

En sak är i alla fall säker. Jimmy Ålund är inte sexfaldig europamästare utan anledning och kommer inte att ge sig i första taget.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!