Calle bytte motorsport och blev "Årets rookie"

Han bytte motorsport och blev "Årets Rookie" direkt.

 

Calle Lindström, 20, i Finspång övergav den relativt gamla trialn och gav sig in i den betydligt färskare supermoto, som är en blandning av road-racing och motocross och körs på asfalt och grus.

 

- Inom fem år hoppas jag kunna slåss om en EM-medalj, säger Calle Lindström.

29 augusti 2008 03:00
I 13 år höll Calle på med trial. 2006 var sísta säsongen han tävlade. Han hann bland annat med att ta JSM-brons och USM-guld. På 148 tävlingar under 12 år körde han till sig 66 förstaplatser.

 

Den statistiken har morfar, den mycket motorcykelintresserade Ove Gustavsson, bokfört.

 

Supermoto startade i USA omkring 1980. Sporten kom till Sverige för inemot tio år sedan och har inte hunnit etablera sig på allvar än.

 

- Med alla som tävlar i Sverige så är vi väl 100-120 utövare, gissar Calle Lindström.

 

Varför bytte du till supermoto?

 

- Det var en ren slump. På en fest hos en kompis syster var det en kille som körde supermoto. "Häng med till Sviestad och testa", sa han. Jag provade och körde två varv. Det var 2006. 2007 köpte jag motorcykeln och började träna. Två tävlingar åkte jag i fjol i Rookie-klassen och i år började jag tävla på allvar.

 

Calle Lindström - plus två killar från Linköping - tävlar för Örebro Teknik Motor Club.

 

- Där finns den enda permanenta banan i Sverige, förklarar Calle.

 

Träning i Spanien
Förra året startade han i tävlingar i Linköping och Örebro. Han kom nia i Örebro och på 13:e plats i Linköping bland ett 30-tal förare i Rookie-klassen.

 

I våras var Calle och en kompis i Spanien och träningskörde i tio dagar.

 

- Jag tränade på fyra olika banor och efteråt flyttade jag upp målsättningen att vara på minst femte plats i år i Rookie-klassen.

 

Det lyckades. I tvådagarstävlingen Falkenberg Open i somras blev han totalfemma första dagen i Rookie-klassen.

 

- Det gav mig ett wild card till stora SM-klassen dagen därpå. Jag hamnade på 17:e plats totalt där och det var ungefär i mitten av resultatlistan.

 

Calle körde sedan elitklassen i Örebro. Blev 15:e man första racet och 14:e i det andra. Totalt hamnade han på 14:e plats av 30 förare. Bra av en nykomling.

 

För en månad sedan var Calle med i en mindre tävling i Kalmar. Alla klasser slogs ihop. Det började bra. Calle kom sexa i första heatet. Sedan kom motgången.

 

- Jag körde omkull i andra heatet och bröt nyckelbenet och slet av ett par ledband. Det lutar åt att jag inte tävlar mera i i höst, som går med vänster arm i en mitella. Spinningcykel och promenader kan han genomföra och snart börjar rehabträningen.

 

Glada besked
Skadan blev ett streck i räkningen. Men ett par besked från SVEMO fick Calle på gott humör.

 

- Förra veckan fick jag veta att jag utsetts till "Årets Rookie". Och jag har fått erbjudande att komma till Bosön i november, följa landslaget och vara med i fysträningen. Lägret är för förare upp till 23 år, säger Calle Lindström.

 

Supermoto körs på en bana med 80 procent asfaltsunderlag och 20 procent grus. Starten sker alltid på asfalt och genomförs på samma sätt som i Formel 1 för bilar. Före start värms däcken upp.

 

15 varv är brukligt att köra. Raksträckor, kurvor och hopp ingår. Calle är bäst på asfaltsdelen. Från tiden som trialförare har han mest nytta av känslan i fingrarna när han hanterar kopplingen.

 

Motorcykeln är i grunden en motocrossmaskin.

 

- Fast man byter ut fälgar och framsbroms och kör med road-racingslicks, förklarar Call, som kör Honda.

 

EM-medalj på sikt
- Sporten är än så länge liten i Sverige. Men den är jättestor i Europa och länder som Spanien, England, Frankrike och Tyskland.

 

Målet nästa år för glasmästaren Calle är att komma sämst på tionde plats i elitklassen S1 (450 kubik).

 

- Inom fem år hoppas jag kunna slåss om en EM-medalj, men inom ett år hoppas jag vara fabriksförare. Jag är ung och har framtiden för mig. Jag är på väg uppåt. Det är himla kul.

 

Än så länge är Calle Lindström ensam supermoto-åkare i Finspång och Norrköping. När får han sällskap av flera som vågar ta steget?

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!