Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Eneroth fuskar med hemläxan

Förseningarna fortsätter öka i järnvägstyrafiken skriver Jessica Rosencrantz i en replik till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Förseningarna fortsätter öka i järnvägstyrafiken skriver Jessica Rosencrantz i en replik till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Foto:

Replik2019-02-21 10:00
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth menar att det krävs en tydlig skärpning från såväl operatörer som Trafikverket för att förseningarna på järnvägen ska minska. (Folkbladet 16/2) Inget fel med det men var är det egna ansvaret? Under de fyra år som den socialdemokratiskt ledda regeringen har styrt Sverige har förseningarna bara ökat. Att ansvarig minister nu säger att Trafikverket ska skärpa sig är en klen tröst för den som står och fryser på perrongen och väntar på ett försenat tåg.

På senare tid har det tyvärr blivit allt vanligare att Socialdemokraterna skyller sina egna misslyckanden på andra partier trots att de styrt Sverige sedan 2014. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson erkände i förra månaden att regeringen inte kommer nå sitt mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020. En av orsakerna uppgavs vara att riksdagen röstat igenom M och Kds budget som då gällt i drygt tre veckor. Det vore välkommet om regeringen tog ansvar för sin egen politik istället för att skylla ifrån sig. Inte minst blev detta tydligt när Eneroth valde att tacka nej till en debatt mot mig i SVT Live om tågförseningar den 6 februari.

Det är tyvärr ett faktum att regeringar av olika färg underinvesterat i vår järnväg under flera decennier.

Fokus har legat på att klippa band och inviga nya sträckor i stället för att i första hand ta hand om den järnväg vi redan har. Här har alla partier ett ansvar.

Mer att läsa: Förseningarna fortsätter öka. (12/2)

Moderaterna tog därför ett krafttag och gjorde en historisk ökning när vi fördubblade anslagen till järnvägsunderhåll senast vi styrde. Vi välkomnar att det numera finns en bred politisk enighet om att vi inte får tumma på järnvägsunderhållet framöver samtidigt som vi behöver investeringar i nya spår.

Men för att man ska kunna lita på att tågen kommer och går i tid handlar det om mer än enbart pengar. Järnvägen i Sverige lider av ett antal organisatoriska problem som ännu inte har åtgärdats. Resenärer måste kunna lita på att de får information vid stopp och förseningar på ett mycket bättre sätt än idag.

År 2015 redovisades en omfattande utredning om den svenska järnvägen, en utredning som tillsattes av Alliansregeringen. Den kan vara den största som någonsin gjorts om svensk järnväg och den innehåller en rad kloka förslag. Det är därför mycket anmärkningsvärt att Eneroth och regeringen har begravt den i en byrålåda på departementet och inte ens skickat ut den på remiss. Det vore klädsamt om regeringen gjorde sin egen hemläxa innan man lägger över hela ansvaret på Trafikverket och operatörerna.

Oavsett var man bor i Sverige ska man kunna lita på att tågen kommer och går i tid. Regeringen Löfven har haft fyra år på sig och tågförseningarna har bara ökat - det är inget annat än ett stort misslyckande. Sverige behöver en regering som tar sitt ansvar och agerar för att tågen ska gå i tid. Tågkaoset måste lösas här och nu.

Läs mer om