Widar En dag alldeles nyss medverkade Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i en panel då Friskolornas riksförbund höll årsmöte i Stockholm. Jag hade glädjen att vara där för att lyssna.

Peter Fredriksson är tydlig utan att vara det minsta fyrkantig. Hans gedigna lärarerfarenhet präglar honom. När jag lyssnade på honom såg jag framför mig hur han stod på scenen framför en skolklass med tonåringar och steg för steg fick dem att börja traggla med svenska språkets grammatik och att skaffa sig kunskaper om den westfaliska fredens betydelse för vilka vi och övriga Europa är idag.

Mer att läsa: Lärarna slår tillbaka.

När Peter Fredriksson presenterades som generaldirektör för snart två år sedan sa han att ”det viktiga är att inrikta oss på det vi vet är rätt i klassrummen och kommunerna. Det ska inte vara ett fritt valt arbete. Man ska vara proffs och hålla sig till vissa ramar. (--) Jag tycker att vi i skolan får ta ett eget ansvar för att det blir bra, även om vi måste förhålla oss till de system politiken väljer.” (TT 18 maj 2017)

Budskapen från debutintervjun återanvänds i hans framträdande inför den stora publiken av i huvudsak lärare, rektorer och skolhuvudmän på friskolornas årsmöte. Vilket bådar mycket gott. Repetition, envishet och – för att låna ord av skolforskaren Gabriel H Sahlgren – en nypa Rousseauanskt lidande är all kunskapstillväxts moder. Peter Fredriksson tycks ha bestämt sig för att använda sin tid vid spakarna för att få något bra gjort. Och då gäller det att hålla fast vid ett kärnbudskap.

Peter Fredriksson är kritisk mot att så stor del av debatten om skolan rör sig om ”externa” kvalitetsmått. Självklart har sådant som elevernas bakgrunder, boendemiljöer och familjeförhållanden betydelse för skolans arbete, sa Fredriksson.

Men i allt väsentligt kan inte den enskilda skolan påverka dessa externa faktorer. De elever som kommer till skolan är de elever som kommer till skolan. Och de elever som kommer till just den skolan är just den skolans ansvar att bibringa kunskaper.

Därför behövs mer intresse för skolans interna kvalitetsarbete.

”Vi vet hur bra skolhuvudmän – kommuner/friskolor – ska uppträda. Vi vet hur bra rektorer ska agera. Vi vet hur bra undervisning går till i klassrummen. Mot den bakgrunden är det förvånande att det får fortsätta att vara så dåligt på sina håll”, sa Peter Fredriksson.

Så är det.