Widar Jag undrar om de förstår vad de gör; så tänker jag ofta när jag läser somlig etablerad press. Har de tänkt igenom sina argument ordentligt? Helgar ändamålen alltid medlen?

Det som för in mina tankar på sådana spår är inte minst den nazistlutande propagandan mot Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson. Alla fördämningar förefaller nu ha släppt när den största socialdemokratiska ledarsidan i landet - av så jämförelsevis futtiga skäl som en knölig regeringsbildning i lilla Sverige - inte drar sig för att jämföra Jimmie Åkesson med Hitler och att jämföra moderatledaren Ulf Kristersson med en tysk politiker som anklagas för att ha släppt fram Hitler till makten på 1930-talet i Tyskland. Även Dagens Nyheters politiska ledning tycks anse att det inrikespolitiska läget är så allvarligt att det är befogat att från och till dra till med liknelser med såväl den tyska nazismen som med Förintelsen när regeringsbildningen har kommit på tal.

Mer att läsa: Alla dessa goda kändisar.

Inser man på Aftonbladet och DN att de relativiserar och förminskar nazismen och nazismens offer när de jämför hotpotentialen i SD - och i det här sammanhanget indirekt i Moderaterna - med regimer som har fasansfulla brott mot mänskligheten på sitt samvete? Förmodligen tänker de inte så; i så fall skulle de väl inte bete sig så som de gör. De märker kanske inte att de bidrar till att förvandla totalitära mördarideologier som nazism till vardagsmat? De tänker kanske inte ens på att de riktar de mest fruktansvärda anklagelser mot demokratiska och anständiga politiker?

Problemet är inte isolerat till Aftonbladet och DN. Många etablerade privata och statliga mediebolag har det besvärligt med förhållningssätt och attityder i de nya tiderna. Förtroendet för medierna är rekordlågt bland de stora skarorna av sympatisörer till sådant som SD och Trump.

Mer att läsa: Snedvriden bild av Sverige.

Attityden till samtiden styr mediebolagens nyhetsvinklar. Val av sätten att vinkla samtidens händelser och personer är därför ofta upplysande och avslöjande. Budskapet i vinklar där Jimmie Åkesson, Moderaterna och nazismen bakas ihop till en enda hotfull sörja är mycket klargörande på en punkt: Många mediebolag har stora problem med branschens portalparagrafer om sans och balans.