Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SÄ fick de ner antalet vrÀkningar

Ett omfattande förebyggande arbete förhindrar mÄnga vrÀkningar hos fastighetsbolagen Vallonbygden och Amasten.

Förhindra. Maja Damjanovic, boendeutvecklare pÄ Vallonbygden, har mÄnga kundkontakter för att förhindra att hyresgÀster hamnar hos Kronofogden.

Förhindra. Maja Damjanovic, boendeutvecklare pÄ Vallonbygden, har mÄnga kundkontakter för att förhindra att hyresgÀster hamnar hos Kronofogden.

Foto: Mikael Grip

FINSPÅNG2018-02-27 09:00

Ny statistik frÄn Kronofogden visar att antalet hyresgÀster som tvingas lÀmna sin bostad fortsÀtter att minska. En förklaring Àr att det lokala samarbetet för att förebygga vrÀkningar har blivit vanligare och mer effektivt.

– Vi jobbar vrĂ€kningsförebyggande för att förhindra att Kronofogden ska behöva bli inblandad. VĂ„r strategi Ă€r att vi Ă€r öppna för samtal om en hyresgĂ€st har problem med att betala hyran i tid, sĂ€ger Maja Damjanovic, boendeutvecklare pĂ„ det kommunala fastighetsbolaget Vallonbygden.

I hennes arbete ligger att ha kommunikationen med hyresgÀsterna, Kronofogden och de sociala myndigheterna.

– Redan nĂ€r hyran Ă€r försenad tar jag en första kontakt. Ofta Ă€r det unga mĂ€nniskor som inte riktigt greppat vad det innebĂ€r att inte betala hyran i tid. Vi har sett att vi har minskat de Ă€renden som gĂ„r till inkasso i och med det hĂ€r arbetet, berĂ€ttar Maja Damjanovic.

Vallonbygden har ocksÄ startat ett projekt som heter Boinfo, dÀr ocksÄ HyresgÀstföreningen i Norrköping Àr med.

– Det handlar ocksĂ„ om ett förebyggande arbete, dĂ€r vi till exempel har besökt SFI-klasser (svenska för invandrare) och informerat om hur det fungerar i Sverige nĂ€r det gĂ€ller hyresrĂ€tter. DĂ€r vi förklarar vikten av att ha en hemförsĂ€kring och vad som hĂ€nder om man inte betalar hyran i tid.

Vallonbygden förvaltar cirka 1 900 lÀgenheter i FinspÄng.

– De senaste Ă„ren har vi haft fyra till fem vrĂ€kningar per Ă„r. Det Ă€r trĂ„kigt nĂ€r det gĂ„r sĂ„ lĂ„ngt, men ibland gĂ„r det helt enkelt inte att lösa. Det handlar till sist om att bĂ„da parter vill lösa situationen, sammanfattar Maja Damjanovic.

Antalet ansökningar om att genomföra en vrÀkning minskade i Sverige förra Äret med sju procent, frÄn 5 758 till 5 376. De vrÀkningar som faktiskt genomfördes minskade i sin tur frÄn 1 973 till 1 938. Drygt var tredje ansökan ledde alltsÄ till en vrÀkning.

Även Amasten, som förvaltar cirka 900 lĂ€genheter i FinspĂ„ng, arbetar förebyggande för att sĂ„ fĂ„ som möjligt ska hamna i bekymmer med hyresskulder.

– Ser vi frĂ„n centralt hĂ„ll att nĂ„gon börjar slĂ€pa efter med hyran sĂ„ tar vi kontakt med vĂ„r personal lokalt. Ofta har vĂ„r personal i FinspĂ„ng koll pĂ„ om nĂ„got speciellt har hĂ€nt just den hyresgĂ€sten, om det Ă€r sjukdom med i bilden eller nĂ„got annat. I första lĂ€get försöker vi alltid fĂ„ till avbetalningsplaner, sĂ€ger Mikael RĂ„nĂ€s, förvaltningschef pĂ„ Amasten.

NÀr bÄda parter vill och kan komma överens sÄ brukar det lösa sig.

– SĂ„ lĂ€nge det finns en sundhet och en bra dialog sĂ„ brukar det inte vara nĂ„gra problem. Men ibland gĂ„r det helt enkelt inte att lösa. Speciellt inte om hyresgĂ€sten inte vill veta av oss. Under 2017 hade vi tre sĂ„dana fall i FinspĂ„ng. NĂ€r det Ă€r barn med i bilden sĂ„ jobbar vi tight med de sociala myndigheterna sĂ„ att det ska gĂ„ sĂ„ smidigt som möjligt med tanke pĂ„ barnens bĂ€sta, fortsĂ€tter Mikael RĂ„nĂ€s.

Kronofogden Àr positiv till den utveckling som skett, men anser ocksÄ att mer kan göras.

– Sett över nĂ„gra Ă„r har vĂ„ra anstrĂ€ngningar att fĂ„ till en lokal samverkan bidragit till fĂ€rre vrĂ€kningar. Om hyresvĂ€rden och socialtjĂ€nsten fĂ„ngar upp problemen tidigt, sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att fĂ„ till en lösning. Att nio av tio ansökningar inte leder till en vrĂ€kning talar dock för att fler skulle kunna komma överens utan att blanda in oss. Det vore bĂ€ttre för alla, sĂ€ger Kim Jonsson, som arbetar i den förebyggande verksamheten pĂ„ Kronofogden.

Den genomsnittliga hyresskulden Àr cirka 24 200 kronor (medianskulden 12 935) och i nÀstan 40 procent av fallen sker vrÀkningen för hyresskulder under 10 000 kronor.

Fakta om vrÀkning och det lokala samarbetet för att förebygga vrÀkningar

Om en hyresgÀst inte betalar hyran eller pÄ andra sÀtt bryter mot en överenskommelse i hyreskontraktet, kan hyresvÀrden ansöka om vrÀkning. Detta sker i tvÄ steg. I första steget ansöker hyresvÀrden om ett beslut pÄ att hyresgÀsten fÄr vrÀkas. Det kallas att ansöka om betalningsförelÀggande. HyresvÀrden kan ocksÄ fÄ ett beslut frÄn domstol dÀr det stÄr att hyresgÀsten ska flytta. I steg tvÄ begÀr hyresvÀrden att Kronofogden ska genomföra sjÀlva vrÀkningen. VrÀkning leder ofta till hemlöshet och utestÀngning frÄn bostadsmarknaden. VrÀkningar kostar dessutom mycket i personligt lidande för den drabbade och för samhÀllet. Kronofogden har under mÄnga Är samarbetat med lÀnsstyrelser, kommuner och hyresvÀrdar i arbetet med att förebygga vrÀkningar. En hyresgÀst som har problem med att betala hyran bör sÄ tidigt som möjligt kontakta hyresvÀrden för att hitta en lösning. För hyresvÀrden Àr det viktigt att arbeta förebyggande, till exempel genom att prata med hyresgÀsten redan vid den första uteblivna hyran.

KĂ€lla: Kronofogden

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!