Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya krav på chaufförer i dag

Från och med i dag måste alla som kör yrkestrafik ha ett speciellt yrkesförarbevis. På Helgenäs transporter löste man det hela på sitt eget sätt!

Tommy Nilsson. Yrkeschaufför som gått den nya utbildningen.

Tommy Nilsson. Yrkeschaufför som gått den nya utbildningen.

Foto: Karoline Montero Araya

YRKESTRAFIK2016-09-10 09:00

För att förbättra trafiksäkerheten, öka förarnas säkerhet och minska miljöbelastningen måste alla yrkesförare som kör godstransporter med tung lastbil inom EES-området från och med i dag ha genomgått en vidareutbildning. Utbildningen är på 35 timmar och omfattar bland annat sparsam körning, ergonomi och hälsa och säkerhet och kundfokus. Efter avslutad kurs utfärdar Transportstyrelsen ett yrkeskompetensbevis. Förarna måste sedan gå utbildningen vart femte år.

När Clas Gustafsson, vd på Helgenäs transporter, fick reda på det nya kravet för ett par år sedan och började luska reda på var hans chaufförer kunde gå utbildningen, slutade det med att han själv skaffade sig kompetens att utbilda.

– När det här kom hade vi 25-27 anställda chaufförer. Utbildaren jag gick till gav oss ett oförskämt dåligt pris, de skulle ha samma pris oavsett om vi skickade en eller 27 personer. Så jag började gäva i hur det är med tillstånd att driva utbildningen själv. Jag och en person gick sedan en utbildning och nu håller jag i den själv.

Förutom att slippa leta kurser när hans chaufförer måste utbildas, ser han fler fördelar med att ha kompetensen själv:

– Vår verksamhet är tolv månader om året, och jag måste hitta semestervikarier. Får jag tag i någon som säger att YKB:n håller på att gå ut, sparkar jag igång en utbildning direkt.

Även chaufförer från andra åkerier kommer och går utbildningen på Helgenäs. Större åkerier har löst situationen på samma sätt som Clas Gustafsson, men honom veterligen är Helgenäs det enda åkeriet i den storleken som har en "egen" utbildning.

– Det här är ett sätt att få min verksamhet att fungera. Och det har fungerat bra, säger han.

– När jag sitter i klistret och behöver jag inte leta utbildning.

Överlag tycker Clas Gustafsson att utbildningen är bra. Det höjer chaufförernas status och sätter säkerhet i fokus. Men:

– De chaufförer som kör farligt gods, ADR, går även en annan repetitionsutbildning regelbundet. Sedan kan de tycka att allt tjatas om i YKB:n, där mycket kommer igen. De värsta är nog för mina tankbilsförare, som går ännu flera utbildningar. Hör du samma sak för ofta, är risken att du slutar lyssna.

Borde det vara längre än fem år mellan utbildningarna, eller vad tänker du?

– Man kanske kunde ta fram nytt material, eller korta ned utbildningen från 35 till 21 timmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om