Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Accord med rätt klang

Egentligen är det obegripligt att Honda inte säljer fler Accord i Sverige. En bil i Volvo-format, känd för hög driftsäkerhet och köregenskaper i klass med BMW. Och tekniskt brukar den jämföras med Audi. Kanske Accord från Honda inte har den rätta klangen?

I augusti är den åttonde generationen av Honda Accord här. Helt ny men tämligen anonym. Väl bakom ratten avslöjar den sig dock - det här är en välstämd bil som slår an de rätta ackorden.

I augusti är den åttonde generationen av Honda Accord här. Helt ny men tämligen anonym. Väl bakom ratten avslöjar den sig dock - det här är en välstämd bil som slår an de rätta ackorden.

Foto: Rolf Gildenlöw

WIEN (TT SPEKTRA)2008-05-15 10:26

 I Sverige är det egentligen bara fyrhjulsdrivna Honda CR-V som säljer riktigt bra. I viss mån också lilla Civic. Men Honda Accord har fört en tynande tillvaro och den nuvarande generationen, den sjunde i ordningen, har sålts i blygsamma 2 800 exemplar. På fem år!!
Ändå borde Accord passa oss svenskar - rätt storlek, finns som kombi och är känd för att vara både rolig att köra och bekymmersfri att äga. Den borde kunna utmana både Volvo, Saab, BMW och Audi. I USA spöar den alla dessa europeiska konkurrenter. Och alla amerikanska också. Bara Toyota Camry säljs i större upplagor.
Den typiske Accord-köparen i Sverige är en småländsk, lågutbildad man på väg mot pension. Bara 19 procent går som tjänstebilar. Att den svenske importören tror mest på fyradörrarsmodellen med 2,4-liters bensinmotor vittnar också om en något udda kundkrets. Konkurrenterna i klassen säljer mest kombibilar med diesel (eller E85).

Tre motorerNya Honda Accord kommer med tre motorvarianter. Två bensinare (2,0 och 2,4 liter på 156 respektive 210 hk) och en 2,2-liters diesel på 150 hk. Samtliga motorer känns igen sen förra modellen, men de har vässats något och blivit aningen energieffektivare. Alla tre uppfyller Euro 5-kraven men ingen kommer i närheten av de svenska miljöbilskraven.
Bilen är ännu inte krocktestad av EuroNCAP. Förra modellen fick bara fyra stjärnor men den nya måste förstås klara fem för att bli tagen på allvar i den här bilklassen.
Honda Accord har ibland kallats för en japanska BMW när köregenskaper och chassidynamik kommit på tal. Och visst är det här en kul bil att köra, speciellt med 2,4-litersmotorn. Den elektriska servon ger en fullgod styrkänsla och samspelar dessutom med antisladdsystemet. Vid minsta slirningstendens får även styrservon signaler för att kunna hjälpa föraren till full kontroll över bilen.
Som extrautrustning finns en adaptiv farthållare som bromsar bilen om man kommer för nära ett framförvarande fordon.

Styr självEtt än mer avancerat säkerhetssystem är LKAS (lane keeping assist system) som automatiskt styr tillbaka bilen på rätt kurs om föraren tappar koncentrationen och riskerar att köra av vägen. Systemet arbetar med hjälp av kameror som håller koll på väglinjerna.
Utseendet är kanske bilens svagaste sida. Därmed inte sagt att nya Accord är ful. Men sanningen är ju att ingen kan ta miste på en ny Volvo, en ny BMW eller en ny Audi - men vem kan se att det här är en Honda?
Däremot behöver du inte köra många meter för att avslöja att den här bilen fått sin välstämda klang från Sayama i Japan.

Honda Accord 2,4 Executive
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 2 354 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 201 hk (148 kW) vid 7 000 varv/min, vridmoment 234 Nm vid 4 500 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med dubbla länkarmar och spriralfädrar. Individuell bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 473, bredd 184, höjd 144, axelavstånd 271 cm. Tjänstevikt 1 575 kg. Totalvikt 1 995 kg. Bagagevolym 460 liter. Släpvagnsvikt 1 600 kg.
Pris: 289 900
Bränsleförbrukning: 8,8 l/100 km

Utsläpp CO2: 209

Konkurrenter i klassen:
Audi A4 1,8 TFSI, Volvo S60 2,5T, BMW 325i, Saab 9-3 2,0t.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om