Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stationsbyggnaden

Många resande syns denna dag i rörelse vid den pampiga stationsbyggnaden i Söderköping.

Foto:

VYKORTET2013-12-17 08:24

Några syns promenera mot staden, säkert brunnsgäster som unnar sig några dagars rekreation vid den så populära Söderköpings brunn. Järnvägsstationen uppfördes 1906 då den smalspåriga järnvägen,

891 mm bred, också kunde erbjuda passagerare en behaglig tur mot slutstationen Valdemarsvik. Och några X-2000-hastigheter var det ju inte tal om,

nej i så där 30-40 kilometer i timmen tuffade det lilla loket fram med sina vagnar. För se det var så här på den tiden fanns inte ordet stress, folk hade tid

att prata med varandra utan; som idag, telefoner och annat som nu ersätter det så trevliga samtalet människor emellan. De passagerare som den här

dagen skulle vidare mot Viken kunde genom kupéfönstret se stationer eller hållplatser med namn som: Skönberga, Bolltorp, Skåresta och Skälboö. Men

tänk ändå vilken byggnad det här var ändå! Det förekom ju stora protester när man skulle riva stationen på 1970-talet. Det gamla skulle bort och ersättas

med det nya, så var det. Men du fina station, du finns som tur är kvar på en bild som denna. Nu ger loket signal, människor vinkar och önskar en trevlig

resa och stinsen ger en stolt honnör mot det avgående tåget. På tal om snickarglädje: ser Du att gaveln på stationen, mot spårsidan, prydes av fronten

av ett lok!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om