Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hjälpen dröjde i två timmar

En nödställd person på en fiskebåt mellan Gotska Sandön och fastlandet ropade ut ett Mayday i torsdags kväll. Han räddades, men insatsen dröjde två timmar.

Detta är en av Sjöfartsverkets helikoptrar som kan användas för räddningsinsatser till sjöss. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Detta är en av Sjöfartsverkets helikoptrar som kan användas för räddningsinsatser till sjöss. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Kristina Westring

Visby2017-11-06 17:15

Det var 17.04 som Sjö- och flygräddningscentralen JRCC i torsdags fick larmet från en person i en mindre fiskebåt, som befann sig i närheten av Gotska Sandön. Personen lät slö och förvirrad på radion, varför man misstänkte kolmonoxidförgiftning. Sändningen bröts under samtalet, enligt Kustbevakningen.

Sjöfartsverkets närmaste räddningshelikopter finns i Visby. Men, som Gotlands Tidningar rapporterade i förra veckan, så står den still på grund av personalbrist fram till den 7 november. Från JRCC gick därför en förfrågan till den näst närmaste helikopterbasen i Norrtälje, men där sa befälhavaren nej.

– Befälhavaren där gjorde bedömningen att insatsen var för riskfylld, uppger Marie Hallerfelt, kommunikatör vid Sjöfartsverket till Gotlands Tidningar.

Hur så, vindstyrkan var på 10 sekundmeter och våghöjden en och en halv till två meter. Det låter inte så märkvärdigt?

– Det är påstående jag inte kan svara på. Befälhavaren gjorde en samlad riskbedömning. Det är komplexa förhållanden med många parametrar.

I stället blev det Sjöfartsverkets helikopter i Ronneby som kom att genomföra räddningsinsatsen. Kustbevakningens flyg KBV 503 hade noterat att mannen ombord låg ute på däck. Flera fartyg hade också larmats till platsen. De fick kontakt med mannen, men kunde inte ta sig ombord.

Två timmar efter larmet, kl 19, var Ronnebyhelikoptern Lifeguard 002 på plats vid den nödställde och kunde påbörja räddningen. En ytbärgare lyckades slutligen få upp mannen i helikoptern. Han fördes till närmast belägna sjukhus, det vill säga Visby lasarett.

Den välkände försvarsdebattören örlogskaptenen Niklas Wiklund kritiserar på sin blogg ”Skipper” att Sjöfartsverkets helikoptrar vid flera händelser inte funnits tillgängliga. Han skriver: ”Det här är en oacceptabel situation som drabbar alla som på något sätt är beroende av en pålitlig och fungerande sjö- och flygräddning.”

Wiklund har utifrån de vindstyrkor som rådde i torsdags kväll beräknat flygtiderna från de olika helikopterbaserna. Från Visby till den nödställde hade det tagit 19 minuter, från Norrtälje 32 minuter och från Ronneby borde det ha tagit 1 timme och 17 minuter, enligt honom. Han ställer sig också frågan varför inte Norrtälje-helikoptern kunde lyfta.

Det kan inte ha varit så att också Norrtälje-helikoptern har problem med bemanningen?

– Det kan jag inte svara på. Som sagt, befälhavaren gjorde en samlad riskbedömning. Det är det besked jag fått, svarar Marie Hallerfelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!