Nya Audi A6 kom redan i våras, fast då bara med fyra dörrar. Det räcker inte i kombilandet Sverige där favoriten kommer först nu - A6 Avant med fem dörrar. Faktiskt några millimeter kortare än föregångaren, vilket är ovanligt i en bransch där allt har en förmåga att växa.
Den är heller inte särskilt mycket generösare när det gäller utrymmena. Men väl bakom ratten märker du att det hänt något stort. Bilen har nämligen bantats 75 kilo och blivit betydligt mer lättfotad.
Den tidigare rätt framtunga och markant understyrda A6:an har blivit betydligt mer följsam och kan vid provocerad körning till och med överstyra lite. Det känns stundvis som en helt annan bil.
Vinnande former
Aluminium i kombination med modernt höghållfasthetsstål förklarar den snärtigare matchvikten. Ett kortare överhäng fram ger tillsammans med ett längre axelavstånd den mera livfulla viktfördelningen (40/60).
Även om det inte syns så mycket på utsidan är nya Audi A6 Avant bättre än sin föregångare i de flesta aktiva grenarna. Däremot är alltså utseendet och utrymmena i princip desamma och förarplatsen är i det närmaste identisk med fjolårsmodellen. Det kan verka fegt och fantasilöst men gissningsvis tycker designavdelningen i Ingolstadt att det här fortfarande är vinnande former.
Snålare och starkare
Lägre vikt ger förstås också lägre bränsleförbrukning. Även maskinparken har finputsats och Audi hävdar att nya A6 drar 15-20 procent mindre bränsle. Det är givetvis avhängigt vilken motor och och typ av växellåda man väljer. Samtidigt har motoreffekten i flera fall skruvats upp.
Audi A6 Avant kommer inledningsvis med tre bensin- och två dieselmotoralternativ. Bensinmotorerna är på 180, 204 respektive 300 hästkrafter. Dieselmotorerna är på 177 och 204 hästkrafter. Den sistnämnda går också att få i en 245-hästarsversion.
Alla varianterna av nya A6 har bränslebesparande teknik som start/stopp och bromskraftåtervinning. Den som vill ha ännu mer avancerad miljöteknik väntar till bilen nästa år kommer i hybridutförande.
Än så länge är det bara de motorstarkare V6-motorerna som kan kombineras med fyrhjulsdrivning.
Bilen kan utrustas med nära nog all tänkbar säkerhetsutrustning som marknaden kan erbjuda, inklusive Night Vision, som ger föraren ögon som en katt.
Kanske man också skulle behöva ett par extra ögon för att se att det här är en helt ny A6? Byt färg när du byter bil, annars kommer grannen inte att märka det!